افتتاحیه رویداد بین المللی علمی، فرهنگی جاده ابریشم برگزار شد.
افتتاحیه رویداد بین المللی علمی، فرهنگی جاده ابریشم، با همکاری شهرداری تهران و حضور نمایندگان کشور ژاپن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ افتتاحیه رویداد بین المللی علمی، فرهنگی جاده ابریشم، با همکاری شهرداری تهران و حضور نمایندگان کشور ژاپن روز سه شنبه 15 اسفند 1402 در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
 
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ابراز خرسندی و خیرمقدم به میهمانان در ابتدای سخنرانی خود ضمن قرائت آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند اولین آیاتی که به پیغمبرش نازل کرد در مورد علم و تعلیم و آموزش و نوشتن با قلم بود.

وی گفت: مسئولیت دانشگاهی را دارم که محل آموزش علم و تعلیم است و امروز هم این همایش پرشکوه را در این دانشگاه برگزار می‌کنیم دانشگاهی که مزین  به نام خواجه نصیر الدین طوسی است.
شاهانی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند بزرگ ایرانی بود که 800 سال پیش زندگی می‌کرد و  سهم بزرگی در علم دنیا دارد و محققان و دانشمندان غربی  امروز از او به نیکی یاد می‌کنند.
وی ادامه داد: او دانشمند برجسته ای در  ریاضیات بود، محققین غربی در نوشته‌هاشون خواجه نصیر را پدر علم مثلثات می‌دانند،  نه تنها در مثلثات مسطحه بلکه مثلثات کروی را اولین بار خواجه نصیر در 800 سال پیش به صورت علم معرفی کرد.
وی افزود: علاوه بر آن خواجه نصیر در هیئت و نجوم دانشمند برجسته‌ای بود و  رصدخانه بزرگ مراغه را ساخت که نه فقط یک رصدخانه برای رصد موقعیت ستارگان بود بلکه یک دانشگاه به تمام معنا بود، کتابخانه بزرگی داشت و دانشمندان بزرگی را از همه جای دنیا در مراغه جمع کرد.
وی ادامه داد: در خصوص این تخصص خواجه نصیر الدین طوسی باید این را بگویم منجمان و دانشمندان اروپایی در کره ماه یک گودالی را تحت عنوان نصیرالدین کیور نامگذاری کرده اند.
شاهانی در ادامه با بیان اینکه ما افتخار داریم  میزبان مهمانانی از کشور ژاپن هستیم و بحث ما راجع به موضوعی است که جزو اولویت‌های کشور است گفت: مجلسی که هنوز مستقر است قانونی تحت عنوان قانون جهش تولید و تامین مسکن تصویب کرد که براساس آن قرار شد سالی یک میلیون واحد مسکونی برای مردم ساخته شود و در کنار آن باید فناوریهای روز در ساخت این واحدها به  کار گرفته شود.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: ما اگر می‌خواهیم شهر زیبای تهران، شهر پیشرفته تهران، از این هم توسعه یافته‌تر شود باید از فناوری‌های روز در طراحی و ساخت این شهر استفاده کنیم بنابراین یکی از نکات مهم در ساخت انبوه سازی ها، استفاده از تکنولوژی های انبوه سازی است که در دنیا متداول است و باید به این سمت و سو برویم.
وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی هدفگذاری شده شهرهای کشور به ویژه تهران هوشمند شوند گفت: شهر هوشمند شهری است که ما از اطلاعات در خدمت حکمرانی شهری استفاده کنیم لذا بحث شهر هوشمند مباحثی مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، مدیریت ترافیک و حمل و نقل،  انرژی و محیط زیست، رفع آلودگی زیست محیطی را در برمیگیرد.
وی گفت: برگزاری این همایش دو روزه جایی باشد برای تبادل نظر علمی متخصصان دانشگاهی و مهمانانی که از کشور ژاپن و چین هستند، ارتباطات علمی و فرهنگی گسترده‌تر بین دو کشور ایران و ژاپن و دانشگاه‌های کشور باشد.
وی تاکید کرد: کلانشهر تهران معضلاتی از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد که در مجامع دانشگاهی باید به آن پرداخته شود و راه حلهای علمی برای حل این مشکلات ارائه شود که البته این ظرفیت در دانشگاههای کشور و بویژه قدیمی ترین دانشگاه صنعتی کشور، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی وجود دارد.
 
در ادامه زندی رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی ضمن ابراز تشکر از برگزار کنندگان مراسم بالاخص دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: مهمترین دستاورد این رویداد، مطرح کردن رویداد فضا و زمان است، فضا و زمان در عرصه معماری
وی با اشاره به فضا سازی مفهومی توسط کشورهایی با تمدن تاریخی بالا مانند ایران و ژاپن گفت: این رویدادها میتواند بستر مناسبی برای نزدیکتر شدن کشورهای صاحب این دانش همچون ژاپن و ایران باشد.
 
 
 
در ادامه مراسم وزیر مختار سفیر کشور ژاپن و ریچی میاکه دبیرکل رویداد فضا و زمان و استاد دانشگاه پاریس سخنرانی کردند، سپس دو گروه موسیقی ایرانی و ژاپنی هنر خود را به نمایش گذاشتند.
 
 
قابل ذکر است گروه موسیقی ایرانی، گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بودند که در قالب کانون موسیقی دانشگاه به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.
در این دو روز دو نشست در موضوع "نشست و رویداد فناوری های نوین شهری کلانشهر تهارن" و " مدیریت ریسک، محیط زیست و انرژی، معماری و شهرسازی" با حضور میهمانان ژاپنی و چینی برگزار خواهد شد.
 

 
تاریخ:
1402/12/15
تعداد بازدید:
3860
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:9
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت