حمایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری از طرح های پژوهشی در قالب آیین نامه ستاپ

دانلود آیین نامه اجرایی سامانه تامین اعتبار پژوهشی (ستاپ)

 
خلاصه آیین نامه اجرایی سامانه تامین اعتبار پژوهشی (ستاپ)

با هدف پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت رشته های مورد نیاز جامعه، کاهش زمان انجام پروژه های تحصیلات تکمیلی، ارتقا سطح اشتغال پذیری و جذب این دسته از دانش آموختگان، ایجاد شرایط رقابتی در جهت ارتقا جایگاه اعضای هیات علمی، آیین نامه اجرایی سامانه تامین اعتبار پژوهشی(ستاپ) توسط دفتر سیاست گذاری امور پژوهشی تهیه و به تصویب وزیر محترم علوم تحقیقیات و فناوری رسید.

ماهیت ستاپ یک ساز و کار اجرایی است که در چهار شاخه علوم فنی و مهندسی، انسانی و هنر و کشاورزی و دامپزشکی با حفظ نظام حسابداری مستقل راه اندازی می­شود. اعتبارهای پژوهشی مورد حمایت ستاپ شامل رساله­ها و پایان نامه­های تحصیلات تکمیلی (دکتری و ارشد) و پروژه­های پسا دکتری می­شود. فرآیند تصویب اعتبار پروژه های پژوهشی طی پنج مرحله صورت می­گیرد که در چارت زیر نمایش داده شده است.

 

با نهایی شدن اختصاص اعتبار پژوهشی، فرآیند انجام تعهدات مالی آغاز می­گردد. دوره­های گزارش دهی به دستگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و پسا دکترا سه ماهه و مقطع دکترا شش ماهه است. کفایت پژوهشی و مجوز برگزاری جلسه دفاع دانشجو بر اساس شیوه نامه­های معمول مؤسسه صورت می گیرد. فرآیند انجام تعهدات مالی وابسته به دفاع دانشجو است که یکی از موارد ذیل ممکن است رخ دهد:

الف: هیأت داوران منتخب مؤسسه و کارفرما هر دو از نتایج پژوهش راضی باشند

در این صورت، فرآیند خاتمه پروژه و فارغ التحصیلی دانشجو انجام و گزارشات و مستندات نهایی در زمان مقرر به مؤسسه و دستگاه تحویل و مراحل اختتام و تسویه مالی بر اساس شیوه نامه های جاری مؤسسه و دستگاه محقق می شود.

ب: هیأت داوران از نتایج پژوهش راضی است و شرایط مؤسسه محقق می گردد ولی، دستگاه ناراضی است.

در این حالت جلسه دفاع می تواند برگزار و دانشجو موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود گردد ولی اعتبار باقی مانده سهم مؤسسه پرداخت نمی شود. در صورت عدم کسب رضایت دستگاه پس از انجام اصلاحات درخواستی، مطابق آیین نامه حاضر عمل می گردد.

ج: هیأت داوران از نتایج پژوهش ناراضی ولی دستگاه راضی است.

در این حالت نتایج و مستندات به دستگاه تحویل می گردد و کلیه پرداخت ها به مؤسسه نیز صورت می گیرد ولی دانشجو ملزم به تکمیل پژوهش برای دفاع بر اساس نظر هیأت داوران و شرایط مؤسسه است.

فرآیند انجام تعهدات مالی در ستاپ به این صورت است که هر یک از دستگاه­هایی که مایل به تعریف و اجرای پروژه های پژوهشی مورد نیاز خود از طریق ستاپ هستند، یک تفاهم نامه همکاری با مجری ستاپ منعقد می کنند. پس از انعقاد تفاهم نامه، دستگاه با معرفی نماینده خود، نام کاربری و رمز ورود را دریافت می­کند. نماینده دستگاه عناوین پژوهشی و نوع آن را (دکترا، کارشناسی ارشد و یا پسا دکترا) را  از طریق سامانه ساتع اعلام می نماید. پس از اجرای کامل فرآیند تصویب اعتبار پژوهشی، قرارداد سه جانبه فی مابین مؤسسه، دستگاه و مجری ستاپ مبادله می­شود. در این موافقت نامه، ستاپ 40٪ اعتبار پژوهشی هر پروژه را تعهد می کند. این نسبت در سالهای آینده با نظر شورای راهبردی قابل تغییر است. میزان اعتبار پژوهشی در 3 مرحله به صورت ذیل به مؤسسه پرداخت می گردد:


 

 

میزان اعتبارات پژوهشی کامل به شرح جدول ذیل می باشد:

 


 

 

لازم به ذکر است که با توجه به آنکه وزارت در قالب ردیف های بودجه سالیانه و یا طرح های خاص از زیر ساخت های لازم در مؤسسات پشتیبانی می کند به همین دلیل در تأمین هزینه های مواد مصرفی و تجهیزات مورد نیاز هیچگونه تعهدی را نمی پذیرد.

منابع مالی لازم برای پرداخت تعهدات ستاپ هر سال از جانب معاونت اعلام و  به مجری پرداخت می گردد. مجری تعهدات ستاپ را مستقیما به مؤسسه پرداخت می کند و دستگاه ها می توانند از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرایی کشور تعهدات مالی خود به مؤسسه را پرداخت کنند. نهادها و شرکتهای غیردولتی، خیرین پشتیبان پژوهش و فناوری که مایل به اجرای طرحهای تحقیقاتی و توسعه ای هستند از طریق انعقاد قرارداد پژوهشی با ستاپ منابع مالی لازم را تأمین می کنند.

 

تعداد بازدید:
2167
تاریخ:
1398/12/4

بازگشت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.