سرپرست دانشگاه: اقتصاد دانش بنیان، راهکار مدیریت چالش های اقتصادی کشور

به گزارش روابط عمومی؛ مراسم روز پژوهش با حضور سرپرست دانشگاه، هیات رئیسه، اساتید و دانشجویان دوشنبه 22 آذر ماه 1400 به صورت حضوری و مجازی در پردیس ملاصدرا برگزار شد.
سرپرست دانشگاه ضمن گرامیداشت و تبریک هفته پژوهش بیان نمود: بحث آموزش و پژوهش ازهم جدا نیست و یاد دهی و یادگیری بر اساس پژوهش محوری باید شکل بگیرد. شعار مناسبی که می توان آن را سرلوحه فعالیت ها قرار داد؛ آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محورمی باشد.
دکتر کریمی مزرعه شاهی با بیان این نکته که باید دانشگاهها وابستگی به بودجه عمومی را کاهش دهند، افزود: راه کاراین مساله آن است که اکوسیستم نوآوری، فناوری و تجاری سازی توسعه یابد.
وی اضافه نمود: ارتباط دانشگاه و جامعه در تمامی حوزه ها بالاخص حوزه پژوهش و نوآوری باید بیش از پیش تقویت شود. رویکرد اصلی یک دانشگاه جامعه محور، حل مسئله است. در همین زمینه یکی از اهداف و برنامه های ما حمایت تمام قد از عزیزانی است که در دانشکده های مختلف بتواند مسئله ای را در هر حوزه ای از جامعه حل کنند.
سرپرست دانشگاه افزود: مسأله مهم دیگر توسعه شرکت های دانش بنیان است. با اطمینان باید گفت که یکی از مسیرها و راه کارهایی اصلی که می تواند چالش های اقتصادی در کشور را مدیریت کند، اقتصاد دانش بنیان است که اصلی ترین حلقه ها در این زمینه شرکت های دانش بنیان است که در مرکز رشد و معاونت پژوهش و فناوری قرار دارند که ما از آنها حمایت خواهیم کرد.
دکتر کریمی مزرعه شاهی با بیان این نکته که تشویق و ترغیب بخش خصوصی جهت مشارکت در حوزه پژوهش، فناوری ، نوآوری و بخصوص تجاری سازی از مباحث بسیار مهم می باشد، گفت: اساتیدی که کار فناوری و نوآوری انجام می دهند و به محصولی دست پیدا می کنند که این محصول می تواند محصول آزمایشگاهی و نمونه سازی باشد باید به تجاری سازی آن فکر کنند. اگر آن محصول بتواند مشکلی را حل کند به این بیندیشند که چگونه می توانند آنرا تجاری سازی کنند.
در ادامه مراسم مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بیان نمود: آرمان بزرگ رسیدن به قله دانش است که زمینه ساز تمدن بزرگ بشریت می باشد. تمدنی که دنیا و آخرت انسان را آباد کند. تمدنی که نگاهش این است که دنیا محل آسایش و آرامش انسان است واین آسایش در مسیر سعادت ابدی می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی افزود: نگاه قابل قبول نگاهی است که اگر دنیایت را آباد کنی، به سعادت می رسی و هم این سعادت قابلیت این را دارد که تلاشی را که برای آبادی دنیا انجام می گیرد عبادت محسوب کند . در نگاه اسلام همین پژوهش و تلاش علمی اگر با نیت و جهت درست باشد نوعی عبادت محسوب می شود.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بیان کرد: معمولا مهم ترین دانشمندان دنیا کسانی هستند که پژوهش هایشان بر اساس منافع شخصی آن ها انجام نگرفته و بهره ای از معنویت داشته اند.گاهی معنویت الهی بوده و گاهی این معنویت از این زاویه بوده که باید برای خدمت به دیگران تلاش کنند. به نوعی یک انسان دوستی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که سهم بودجه پژوهش از کل بودجه باید افزایش پیدا کند و این اتفاق می تواند رقم زننده این باشد که در آینده نزدیک به قله علمی دنیا برسیم و همواره در این مسیر باشیم.
در ادامه مراسم معاون پژوهش و فناوری در خصوص برنامه راهبردی تحول در پژوهش گفت: این برنامه شامل پنج محورمشاهده پذیری؛ تولید علم؛ ارتبا ط با صنعت؛ اقتصاد دانش بنیان و فعالیت های سازمانی موثرمی باشد.
دکتر طالعی در مورد اقدامات انجام شده درمحورمشاهده پذیری بیان نمود: در گام اول سامانه علم سنجی را راه اندازی نمودیم. این سامانه اجازه می دهد که اعضا هیات علمی از لحاظ انتشارات علمی وضعیت خودشان را در گروه آموزشی، در سطح دانشکده و دانشگاه در پایه های مختلف مقایسه کنند و جایگاه خودشان را ببینند. در گام دوم سامانه CV را راه اندازی نمودیم. رزومه و اطلاعات اساتید از این سامانه قابل جستجو است. در گام سوم راه اندازی سامانه ساتپا بود. این سامانه قابلیت ارائه توانمندی های پژوهشی و خدمات آزمایشگاهی را دارد.
وی درباره محور تولید علم افزود: اتفاق نسبتا خوب در این حوزه تخصیص منابع اعتباری چشمگیر وزارت علوم برای تجهیزآزمایشگاهها بود.
دکتر طالعی ضمن اشاره به محور ارتباط با صنعت افزود: علی رغم افزایش نظارت ها و کنترل ها، بوروکراسی اداری را در این حوزه به حداقل رساندیم.
معاون پژوهش و فناوری بیان نمود: در حوزه اقتصاد دانش بنیان، فاز دوم مرکز نوآوری استارت خورد. همچنین مدرسه اشتغال و کسب و کار ساماندهی یافت. مجوز تاسیس صندوق پژوهش و نوآوری نصیر را در اسفند 99 دریافت کردیم. این صندوق در حوزه نوآوری حمایت های لازم را انجام خواهد داد. این صندوق این امکان را فراهم می کند که عزیزانی که محصولی دارند که می توانند تجاری سازی کنند از اعتبارات این صندوق استفاده نمایند. هم اعتبارات خود صندوق است و هم اعتباراتی که معاونت علمی برای حمایت ارائه می نماید.
دکتر طالعی در خصوص محور آخراضافه کرد: هدف گذاری ما این بوده که بتوانیم با معاونت های مختلف در دانشگاه و با حوزه های فراسازمانی ارتباط بگیریم. حرکت به سمت انتشار مقالات، پایان نامه های فناور و تقاضامحوردر این خصوص قابل ذکر است. اساتید عزیزدر مورد پایان نامه باید به بیشتر از انتشار مقاله توجه کنند. اینکه خروجی این پایان نامه بدرد صنعت می خورد یا خیر؟ باید تلاش کنیم جلسات دفاعیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با حضور صنایعی که می توانند متقاضی آن محصول یا تحقیق باشند، برگزار گردد. اگر این مساله عملیاتی شود هم به تقویت ارتباط با صنعت و هم به اشتغال دانشجویان کمک خواهد کرد.
تاریخ:
1400/09/24
تعداد بازدید:
1001
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.