افزایش مشاهده‌پذیری،توسعه علم، ارتباط با صنعت، اقتصاد دانش‌بنیان و تعاملات بین سازمانی محورهای طرح تحول در پژوهش و فناوری دانشگاه

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر محمد طالعی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به اقدامات انجام‌شده در هفته پژوهش‌ و فناوری بیان نمود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته، آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه در حوزه‌های گرنت، انتشار کتب بین‌الملل، فناوری، ارتباط با صنعت و اعضای هیئت‌علمی جوان انجام شد.

معاون پژوهش و فناوری درباره فرایند انتخاب دانشجویان برگزیده هفته پژوهش گفت: در حوزه دانشجویی دانشجویان دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی به صورت مجزا ارزیابی می شوند. اسامی برگزیدگان هر رشته از دانشکده‌ها دریافت می شود و در نهایت پس از جمع‌بندی، دو پژوهشگر در مقطع دکتری، دو پژوهشگر در مقطع ارشد و یک پژوهشگر در مقطع کارشناسی، به عنوان برگزیدگان بخش دانشجویی هفته پژوهش انتخاب می‌شوند.

دکتر طالعی با اشاره به شاخص‌های انتخاب برگزیدگان هر حوزه، تشریح کرد: معیار اولیه ما گرنت است و منظور مجموع امتیازاتی است که اعضای هیئت‌علمی در حوزه‌های ارتباط با صنعت، مقاله، اختراع، طرح‌های فناورانه و ... کسب می‌کنند. برای همین هر سا ل یک نفر برگزیده در حوزه گرنت داریم. در حوزه‌های تخصصی نیز به صورت جداگانه بررسی می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری افزود: در حوزه کتاب، کتاب‌های تالیفی که در سال گذشته به صورت بین‌المللی و انتشارات دانشگاهی منتشر شده‌اند را بررسی می‌کنیم و یک نفر منتخب را اعلام می‌کنیم.

طالعی همچنین گفت: اعضای هیئت‌علمی که بیشترین انتشار مقالات بین‌المللی را در سال گذشته داشتند و شاخص‌های استنادی آن‌ها وضعیت مناسب‌تری دارد را به عنوان برگزیده بخش انتشارات علمی بین‌المللی انتخاب می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری اضافه کرد: اجرای طرح تحول در پژوهش و فناوری که از سه سال پیش آغاز شده بر پنج محور افزایش مشاهده‌پذیری اعضای هیئت‌علمی و فعالیت‌های دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی در جامعه؛ توسعه علم؛ ارتباط با صنعت؛ اقتصاد دانش‌بنیان و تعاملات بین سازمانی بنا شده است.

فعالیت‌ها و اقداماتی را در هر محور پیش‌بینی کرده ایم که در سال‌های گذشته برخی محقق شده و برخی باقی‌مانده‌اند که قصد داریم روی آن‌ها تمرکز کنیم.

معاون پژوهش و فناوری با بیان این‌که در سال آینده باید با همکاری اعضای هیئت‌علمی و گروه‌های تحقیقاتی دانشگاه تمرکز بیشتری بر برنامه جامع پژوهش و فناوری داشته باشیم گفت: ما باید با سیاست کلان وزارت علوم و نقشه علمی کشور در رابطه با ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها هماهنگ شویم تا اساتید ما به جای فعالیت‌های گسسته بتوانند به صورت متمرکز بر روی یک حوزه خاص در کشور فعالیت کنند و موضوعات تحقیقاتی دانشجویان خود را روی همان حوزه تعریف کنند. حمایت‌های دانشگاه هم در همین مسیر باشد تا فعالیت‌ها در نهایت منجر به یک دستاورد قابل ارائه در سطح جامعه شود.

وی با اشاره به این‌که دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، جزو پنج دانشگاه صنعتی برتر کشور است، گفت: درحوزه فناوری باید بیشتر تمرکز کنیم. دانشگاه موفق شد سال گذشته، مجوز صندوق پژوهش و فناوری نصیر را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ نماید.

معاون پژوهش و فناوری در پایان افزود: برنامه آتی ما این است که بتوانیم برنامه‌های فناورانه دانشگاه را هم در قالب پارک علم و فناوری و هم حوزه استقرار شتاب‌دهنده‌های تخصصی رشته‌ها و گرایش‌هایی که مزیت نسبی بیشتری دارند، دنبال کنیم.

تاریخ:
1400/09/23
تعداد بازدید:
963
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.