آیین تکریم و استقبال از رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آیین تکریم دکترفرهاد یزدان دوست (رییس پیشین دانشگاه) و استقبال از دکتر حسن کریمی مزرعه شاهی (سرپرست دانشگاه)، چهارشنبه 12 آبان ماه 1400 در محل آمفی تئاتر دانشکده مکانیک به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ در ابتدای مراسم دکتر یزدان دوست، رئیس پیشین دانشگاه اظهار نمود: فعالیت های که برحسب وظیفه ذاتی دانشگاه های پیش رو در این مدت داشتیم نتیجه همکاری و همدلی سطوح مختلف مدیریتی، اعضای هیات علمی و بویژه کارکنان عزیزی بود که علی رغم شرایط همه گیری کرونا صادقانه و پرتلاش کار کردند. وظیفه خود می دانم برای تکریم این عزیزان به اختصار فهرستی از کارهایی که انجام شده بیان کنم.

در حوزه آموزش؛ تالیف رشته های جدید در دستور کار قرار گرفت. رشته مهندسی"متریونیک" تدوین و رشته گرایش رایانش تصاویر پزشکی (از شاخه های مهم مهندسی پزشکی) راه اندازی گردید.

در حوزه پژوهش؛ اقدامات متنوعی در دستور کار قرار گرفت. دانشگاه در زمینه پشتیبانی، سخت افزاری و آی تی چندین گام به سمت جلو حرکت کرد.

در حوزه فرهنگی؛ خدمات متنوعی از جمله خدمات مشاوره ای به دانشجویان عزیز ارائه شد. از میان گروه جهادی دانشگاه، دانشجوی عزیز شهید سارنگ در راه خدمت به محرومین در مناطق محروم جان خود را از دست داد. این دانشجویان افتخارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هستند.

در حوزه بین الملل؛ دستاورد ویژه برای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی این است که در حوزه آموزش با چهار کشور، دانشجوی فعال در حال تحصیل منجر به صدور مدرک مشترک داریم که در کمتر دانشگاهی به این شکل است؛ این دانشجویان در کشورهای هلند، فرانسه، روسیه و کره مشغول به تحصیل هستند. در این کشورها با وجود تنگناهای مالی موجود واحدهای پژوهشی و فعالیت های مشترک وجود دارد و حدود یک میلیون دلار اعتبارات عدد قابل توجهی می باشد.

در رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلا (isc)؛ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حال حاضر جزء پنج دانشگاه برترصنعتی کشور محسوب می شود.

ما در بخش های مختلف کاری شاخص هایی در سطح ملی داریم. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رتبه اول را از نظر قلت تعداد پرونده های بررسی نشده دارد که یک رقمی است و این رقم در بعضی دانشگاهها سه رقمی می باشد.

در ارزیابی اقتصاد مقاومتی سالیانه در بین سایر دانشگاه ها همیشه رتبه یک یا دو را داشته ایم.

در واحد طرح و برنامه؛ اتفاق خرسند و میمون تدوین طرح راهبردی دانشگاه در بازه زمانی 1400 تا 1404 است که در مرحله عملیاتی می باشد و کاملا منطبق با نیازهای جامعه و اهداف دانشگاه مطابق با نسل چهارم دانشگاه و همراه با انقلاب صنعتی در نظر گرفته شده است.

کار ارزنده دیگردر این واحد این بوده که بودجه ریزی ما بودجه ریزی عملیاتی شده و در مرحله اجرا شدن است.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی جزء معدود دانشگاه های کشور است که تخصیص به آن تعلق گرفته است.

در بحث همسان سازی که یک خواسته به حق جامعه دانشگاهی است، جزء اولین دانشگاه هایی بودیم که در واقع توانستیم طرح را اجرا کنیم. تا امروز بخش زیادی از این طرح اجرایی شده و انشالله مابقی آن در دستور کار عزیزان قرار خواهد گرفت.

برای نخستین بار در سال گذشته تعداد قابل توجهی دانشجوی کارشناسی نوبت دوم یا شهریه پرداز در قالب آزمون سراسری جذب کردیم که البته در این زمینه تلاش های اعضای هیات امنای دانشگاه قابل تقدیر است. در پایان سال بررسی ها نشان داد که اتفاقا این دانشجویان، دانشجویان ساعی و خوبی هستند و اینطور نیست که آن ها دانشجوی درجه دو باشند.

یک موسسه مشترک بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و گروه بزرگ صنعتی مپنا تشکیل شد. این همکاری در زمینه حمل و نقل هوشمند و پیشرفته در حال فعالیت است. پروپوزال ما برای خودروهای سبک اشتراکی است و این نیاز از دل تمایل صنعت و دانشگاه احصاء شده است.

دستاورد دیگری که بعد از ماه ها پیگیری نتیجه داد؛ مجوز راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خواجه نصیر است که اقدامات اولیه آن آغاز شده و این صندوق در شرایطی هست که پشتیبان پژوهش های خطرپذیر باشد. این صندوق به عنوان یک بانک کوچک این قابلیت را داردکه خیلی از فعالیت های مالی را انجام دهد و بتواند فعالیت های دانشگاه را به بازار سرمایه نزدیک کند.

تشکیل و راه اندازی مجتمع آموزشی، نوآوری و کارآفرینی پیام از جمله دستاوردهای دیگر در این دوره می باشد. در سال 98 با مجموعه فرودگاهی پیام و منطقه ویژه پیام تفاهم نامه ایی امضاء کردیم. در این مجموعه صنایع بزرگی مستقر و فعال هستند و مثل یک منطقه آزاد از همه مزیت های گمرکی و مالیاتی و... برخوردار است. در این منطقه اخیرا یک مجموعه بزرگی در اختیار دانشگاه قرارگرفته است که انشالله به زودی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شیوه مناسبی افتتاح خواهد شد. امسال 15دانشجو از پنج رشته موجود دانشگاه که مرتبط با فعالیت های آنجا است از طریق کنکور سراسری جذب شده اند.

هدف اصلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از راه اندازی مجتمع آموزشی، نوآوری و کارآفرینی پیام توجه بیشتر به حوزه نوآوری در کشورمی باشد.

از دستاوردهایی قابل افتخار ما استفاده از تمام ظرفیت دانشگاه بوده است. اعتقاد قلبی من این بوده که در لایه های مدیریتی دانشگاه از توان بانوان اعضای هیات علمی استفاده نمایم. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تنها دانشگاه صنعتی کشور است که معاون فرهنگی و دانشجویی آن از بانوان هیات علمی دانشگاه می باشد که می تواند الگو باشد.

چالش جدی این دانشگاه در زمینه تجمیع و یکپارچگی می باشد. به بهانه تجمیع و یکپارچگی20 سال است که دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بودجه عمرانی دریافت نکرده است و علی رغم فشارهایی که همه روسا در همه ادوار وارد کرده اند اما به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر برخی پردیس های دانشگاه خطرریزش دارند واین مخاطره از طرف آتش نشانی و شهردای تهرا ن به ما رسما ابلاغ شده است و ما به هر طریق نیازمند کمک و پشتیبانی هستیم.

اعضای هیات علمی و کارکنان و بعضا دانشجویان که دغدغه این مساله را دارند، خواهان این هستند که مساله یکپارچگی با یک شرایط مطلوب و در شان دانشگاه اتفاق افتد.

موضوع یکپارچگی و عملیاتی کردن آن نیاز به یک عزم ملی دارد. به نظر می رسد با توجه به وضعیت بودجه دولت، این مساله باید به صورت مرحله ای انجام شود.

ما در این دوره بر حسب وظیفه و هدایت هیات امناء مصوبه دوره قبل مدیریت خود را تا جایی دنبال کردیم که تا اواخر سال 98 به امضاء وزیر علوم، تحقیقات وفناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه رسید. نقل و انتقال مالی و تقاضایی که مدنظر دانشگاه بود ترسیم شد که در آینده نزدیک این کار انجام شود اما با شیوع کرونا این توافق از طرف مقابل لغو شد. اما از نظر ما این فایل همچنان باز است.

دکتر یزدان دوست در انتهای بیانات خود برای رئیس دانشگاه، دکتر کریمی مزرعه شاهی آرزوی موفقیت نمود.

در این آئین از خدمات دکتر یزدان دوست در زمان تصدی ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از طرف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه ضمن قدردانی از دکتر یزدان دوست و آرزوی موفقیت برای دکتر کریمی مزرعه شاهی اظهار نمود: قرآن به حیات و توسعه معرفت و تهذیب نفس دعوت می کند. ولی اسلام تنها به بعد درون انسان ها توصیه ندارد و هدفش تنها خود سازی نیست بلکه هدف دیگرش ساخت جامعه بشری است که بسمت کمال در حرکت اند این هدف را تمدن نوین اسلامی می نامیم.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه افزود: بار اصلی و عمده ساخت تمدن اسلامی بر دوش دانشگاه است. دین ما دین عزم های بزرگ و بلند است.

حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی بیان داشت: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با توجه به شرایط و ظرفیتش می تواند بعنوان یک مدل تبدیل شود. شاید دانشگاه خواجه نصیر پراکنده باشد ولی می تواند یک فرصت باشد تا در تجمیع تبدیل به دانشگاهی الگو برای دیگران شود. این نگاه باید ملی دیده شود.

تاریخ:
1400/08/17
تعداد بازدید:
734
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.