برگزاری "بیست و نهمین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاه های حرارتی" در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
رویکرد در پیش گرفته شده باید همه جانبه نگر، بین رشته ای و تعاملی باشد
به گزارش روابط عمومی،" بیست و نهمین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران وهشتمین همایش صنعت نیروگاه های حرارتی" با همکاری گروه مپنا و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ 4 تا 6 خرداد در حال برگزاری است. در این همایش دستاوردهای علمی و پژوهشی اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و صنعتگران در رشته های مهندسی مکانیک، برق، مواد، شیمی و سایر رشته های مرتبط ارائه می شود.
برنامه این همایش شامل میزگردهای تخصصی، نشست های ارائه مقالات پژوهشی و صنعتی، سخنرانی های کلیدی توسط اساتید برجسته داخل و خارجی، کارگاه های آموزشی تخصصی و مسابقات علمی دانشجویی هدفمند برای دانشجویان و صنعتگران خواهد بود. از ویژگی های مهم همایش برگزاری شش میزگرد تخصصی در زمینه های مورد توجه امروز جامعه علمی و صنعتی کشور است. سه میزگرد توسط معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی وزارت علوم در زمینه های دانشگاهی و سه میزگرد در زمینه های تخصصی توسط گروه مپنا، به صورت پرسش و پاسخ با دانشگاهیان و صنعتگران برگزار می شود.
در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر غفاری، نائب رئیس انجمن ودبیر همایش ضمن اشاره به این نکته که مقالات زیر نظر 52 دبیر تخصصی از اعضای هیات علمی در سراسر کشور ارزیابی شده، اضافه نمود: از مقالات فرستاده شده 357 مقاله از مهندسی مکانیک و 62 مقاله از نیروگاهی حرارتی پذیرفته شده و هر مقاله به طور میانگین توسط 2/8 داور بررسی شده است
وی بیان نمود: آمار مقاله های ارسالی به این انجمن وانجمن های دیگر طی ده دوازده سال اخیر با سیر نزولی مواجه بوده است که دلیل این کاهش سیاست هایی است که عملا ارزش و امتیاز مقالات در دانشگا ه ها را محدود می کند و حتی برای دانشجویان در این زمینه یا امتیازی در نظر گرفته نمی شود یا بسیار ناچیز است.
دکتر غفاری اضافه نمود: سیاست های وزارت علوم با هدف سوق دادن فعالیت های پژوهشی به سمت ارائه مقالات در مجلات علمی و ژورنال های بین المللی بوده که البته علی رغم اینکه این اتفاق افتاده ولی این سیاست در درازمدت به ضرر دانشگاه ها و علم است.
درادامه مراسم دکتر علی آبادی، رئیس انجمن و مدیر عامل گروه مپنا اظهار کرد: کنفرانس های مهندسی بخصوص کنفرانس مکانیک یک نهاد مدیریت دانایی است. وی علت کاهش تعداد مقالات را، بها ندادن به مقالات علمی دانست و گفت در تصمیم سازی ها به این انجمن ها بها داده نمی شود و لازم است در تصمیم گیری های ملی به کنفرانس های علمی توجه شود و از نظرات آن ها استفاده شود.
رئیس انجمن در ادامه بیان نمود: لازم است ما وارد یک تغییر رویکرد شویم. در حال حاضر سهم انرژی های تجدید پذیر به طرز چشمگیری در حال افزایش و سوخت های فسیلی به عنوان منبع انرژی در حال کاهش است. حال اگر ما اقدامی درزمینه سوخت های فسیلی انجام دهیم دچار مشکل خواهیم شد.
وی ادامه داد: دنیا در بخش حمل ونقل از خودروهای سنتی بنزینی در حال فاصله گرفتن است و ما به این سمت در حرکت هستیم و سرمایه گذاری در این حوزه اشتباه می باشد؛ چرا که گذشته از اثرات زیست محیطی، هزینه های اقتصادی به دنبال دارد.
ایشان در پایان ادامه داد: بهترین وضعیتی که می توان ترسیم نمود این است که دولت ها وملت ها با هم همکاری نمایند و بتوانند انرژی مورد نیاز را از طریق انرژی تجدید پذیر به دست آورند و ذخیره سازی انرژی را به نحو مناسبی انجام دهند.
در ادامه مراسم افتتاحیه دکتر یزدان دوست، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار نمود: این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه صنعتی کشور است و در دهه اخیر به لحاظ رویکرد نوآورانه در حوزه های صنعتی و فناوری کشور جایگاه وزینی پیدا کرده است.
دکتر یزدان دوست در ادامه بیان نمود: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال های اخیر دستاوردهای بزرگی داشته است. این دانشگاه با همکاری گروه مپنا موسسه حمل ونقل هوشمند را سال گذشته راه اندازی نمود وانتظار می رود که در سایه هماوردی و همفکری، حضور موثرتری در این حوزه داشته باشیم.
رئیس دانشگاه اضافه نمود: تاسیس "صندوق پژوهش و فناوری نصیر" از دستاوردهای دیگر دانشگاه بوده است. همچنین درتلاش برای طی مراحل تشکیل شرکت دانشگاهی در آینده نزدیک هستیم که بتواند ما را بیش از پیش به ادبیات مشترک با صنعت متصل نماید.
وی در ادامه افزود: از سال 98 با هدف همکاری با مناطق ویژه و آزاد؛ در حال تبادل اندیشه و فعالیت با فرودگاه و منطقه ویژه پیام بوده ایم وواحد پردیس بین الملل و چند گرایش دانشگاه و سایر واحدهای مرتبط در آن جا مستقر هستند و انتظار می رود در سال 1400 شاهد فعالیت های ارزنده ای در آن جا باشیم و در این زمینه از همفکری، همراهی و پشتیبانی مجموعه معاونت تحقیقاتی ریاست جمهوری برخوردار هستیم.
دکتر یزدان دوست همچنان گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بررسی مسائل و تبعات محیط زیستی نیروگاه های حرارتی را متقبل شده و امیدواریم در این زمینه نقش محوری ایفا نماید.
وی در پایان بیان نمودند: انتظاری که از انجمن مهندسان مکانیک ودیگر انجمن ها می رود این است که بتوانند آینده را ترسیم نمایند. آینده ای که از این قالب های سنتی فاصله می گیرد اما همچنان اهمیت، ضرورت و جایگاه این قالب ها باقی می ماند. رویکرد در پیش گرفته شده باید همه جانبه نگر، بین رشته ای و تعاملی باشد. همه مسائل پیش رو همچون اشتغال، محیط زیست و.. مسائل بشریت شده است که در این زمینه دانشگاه به عنوان یک موجود هدفمند و اجتماعی و صنعت به عنوان یک بازوی فعال و پشتیبان جبهه توسعه به همراه انجمن های علمی باید دست به دست هم دهند و آینده را به نحو مناسب بسازند.
تاریخ:
1400/03/05
تعداد بازدید:
1508
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.