نشست خبری رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با اصحاب رسانه
به مناسبت بزرگداشت مقام خواجه نصیرالدین طوسی(روز مهندسی) نشست خبری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر فرهاد یزدان دوست، رئیس دانشگاه در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت مقام خواجه نصیر الدین طوسی (روز مهندسی) اظهار نمود: شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی باید مورد توجه قرار بگیرد. ما بیش از هر زمان دیگری به اخلاق آموزشی، پژوهشی و مهندسی نیازمندیم و وجود چنین شخصیتی در تاریخ مهندسی ایران برای جامعه ما افتخار بزرگی است.

دکتر یزدان دوست با اشاره به تلاش برای ورود به جمع دانشگاه‌ های جامعه محور و کارآفرین گفت: ما در سال‌های اخیر از منظر پاسخ‌ به نیازهای جامعه موفقیت های زیادی داشته ایم و بیش از 80 درصد دانش آموختگان ما در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول فعالیت هستند. ما ساختار مناسبی برای تجاری سازی پژوهش داریم، اما به طور مستمر به دنبال تکمیل این ساختار هستیم و تلاش می‌کنیم از همه زیر ساخت‌ها بهره مند شویم.

رئیس دانشگاه بیان داشت: درجلسه‌ کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشورکه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر اعضاء در 4 اسفند برگزار گردید، مجوز تأسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی نصیر صادرشد که دستاورد بزرگی برای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است. این صندوق با هدف جذب منابع مالی برای توسعه، مشارکت و سرمایه گذاری لازم در امر پژوهش و فناوری و ایجاد بستر سرمایه گذاری بخش غیردولتی، ارائه تسهیلات مالی و حمایت های قانونی از پژوهشگران و فناوران و کمک به دستگاه های اجرایی در جهت تجاری سازی تاسیس گردیده است و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان سهامدار بخش دولتی این صندوق محسوب می‌شود. امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی شاهد فعالیت‌های ارزنده‌ای در حوزه فعالیت‌های پژوهشی باشیم.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در فضای تعامل با بخش صنعت موفقیت های زیادی داشتیم و در اوایل شیوع بیماری کرونا مذاکراتی با مجموعه منطقه ویژه فرودگاهی پیام در نزدیکی شهر تهران داشتیم و در تلاش برای ایجاد ناحیه نوآوری و کارآفرینی در آن جا هستیم.

وی همچنین گفت: علی رغم شیوع کرونا، دانشجویان خارجی دانشگاه رشد چشم گیری داشته و آمار آن نسبت به سال گذشته رشد 24 درصدی را نشان می دهد. تعداد اساتید مدعو خارجی از 17 به 20 نفر رسیده است. همچنین با 43 دانشگاه برتر دنیا و مؤسسه بین المللی تعامل نزدیک داریم، که این همکاری‌ها تنها یک تفاهم نامه کاغذی و ویترینی نیست و بسیاری از آن‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی عملیاتی شده است.

دکتر یزدان دوست اضافه کرد: در حال حاضر، علی رغم شیوع کرونا و تحریم‌های همه جانبه، دانشجوی شاغل مشترک منتهی به مدرک دوگانه در کشورها اعم از هلند، کره جنوبی، فرانسه و روسیه داریم واین همکاری با سایر کشورها هم در حال گسترش است. تعداد پروژه‌ های بین المللی دانشگاه در دیماه 99 در مقایسه با دیماه 98 که حدود 18 مورد بوده، با 33 درصد افزایش به 24 پروژه افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه گفت: مقالات منتشر شده در گذشته 38 درصد بوده و اکنون به 45 درصد رسیده و استنادات به مقالات حدود24 الی 25 هزار شده است.

یزدان دوست خاطرنشان کرد: امسال 80 درصد بودجه دریافتی دانشگاه، به حقوق و دستمزدها اختصاص یافت و پیش بینی می شود برای سال آینده با توجه به افزایش حقوق، این میزان به 90 درصد برسد و تنها 10 درصد بودجه به سایر موارد اختصاص یابد. اینکه دانشگاه فقط در انتظار تزریق پول باشد، مشکل گشا نیست و باید راهکارهایی با توجه به امکانات دانشگاه و تعامل با نهادهای بیرونی برای جذب درآمدهای اختصاصی اندیشیده شود.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: درآمد دلاری گرنت های بین المللی دانشگاه در دیماه 98 بیش از 1 میلیون دلار بود که در دی ماه 99 این رقم به 806 هزار دلار رسید که شاهد کاهش 20 درصدی نسبت به سال قبل هستیم. البته در برخی دانشگاه‌ها این درآمد با کاهش 50 درصدی روبرو شد اما خوشبختانه میزان کاهش ما کمتر از سایر دانشگاه ها بود.

دکتریزدان دوست ضمن اشاره به مقوله توسعه در کشور بیان کرد: توسعه علمی ارجح به همه توسعه ها می باشد و همه محورهای توسعه اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... بر پایه توسعه علمی انجام می شود. مهندسی به سبک مدرک گرایی برای ما نکوهیده است. از نظر ما یک مهندس کارآمد، فردی است آگاه به مسائل جامعه که با هم اندیشی و هم فکری با شاخه های تخصصی دیگر می تواند یک تعریف مشخص و پاسخی معین به نیازهای جامعه داشته باشد.

در ادامه دکتر یزدان دوست به پرسش های مطروحه از سوی خبرنگاران پاسخ گفت.

تاریخ:
1399/12/08
تعداد بازدید:
972
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.