دکتر داراب پور درنخستین کنفرانس حقوق ساخت مطرح کرد: همه حقوق‌ها مرتبط با "حقوق ساخت" است ضرورت درک اهمیت حقوق ساخت
دکتر داراب پور درنخستین کنفرانس حقوق ساخت مطرح کرد: همه حقوق‌ها مرتبط با "حقوق ساخت" است ضرورت درک اهمیت حقوق ساخت

  عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه امروزه به جای اینکه حقوق‌دانان و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مسائل حقوقی را مطرح کنند؛ مهندسان با کفایت کشور و مهندسان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مسائل حقوقی را مطرح می‌کنند و به ثمر می‌رسانند، گفت: تمام حقوق‌ها مرتبط با حقوق ساخت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مهراب داراب‌پور در نخستین کنفرانس ملی حقوق ساخت که امروز در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم استفاده صحیحی از حقوق ساخت داشته باشیم، باید اهمیت این موضوع را درک کنیم، اظهار کرد: در جامعه مهندسی بیشتر بحث مسائل عینی و عددی و ریاضی مطرح است، در حالی که در جامعه حقوقی این روند وجود ندارد و یا لااقل هنوز به وجود نیامده است؛ چرا که مسائل انتزاعی مطرح است.

وی افزود: در جامعه مهندسی همیشه دو دو تا چهارتا است، اما در جامعه حقوقی به ندرت این اتفاق می‌افتد. همچنین مسئله مکانی حقوق مهندسی محدود به کارگاه، خیابان و کارخانه نمی‌شود، بلکه کل جامعه را دربرمی‌گیرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: مسئولیت یا وجدانی است یا اخلاقی و یا قانونی که به مسئولیت مدنی که زیرشاخه‌ای از این‌ها است، مسئولیت فراقراردادی هم می‌گویند. مسائل فراقراردادی 90 درصد مسائل حقوق اشخاص را مشخص می‌کند. پس در مراحل مختلفی که بوجود می‌آید تمام مسائلی که در حوزه حقوق مطرح می‌شود، آنقدر گسترده است که به همه چیز وابسته است.

وی در ادامه با بیان اینکه کسی که می‌خواهد قضاوت کند، باید چهار رکن اصلی را در مسائل حقوقی رعایت کند، گفت: کسی که قضاوت می‌کند باید به کارفرمایان، پیمانکاران، دادگاه و وکلا و داوران و مشاوران توجه داشته باشد. همچنین دو گروه از افراد در کار مهندسان خیلی تأثیرگذار هستند که شامل دین‌بازان دغل و رانت‌خواران با ژن خوب هستند.

داراب‌پور ضمن بیان تعریف حقوق ساخت، گفت: همه تعاریفی که ما از حقوق ساخت می‌کنیم، ناقص است؛ چرا که حقوق، هر ثانیه در حال تغییر است، اما شاید بتوانیم عناصر مهمی را در تعریف حقوق ساخت بیاوریم. «حقوق ساخت سیستمی نظام‌مند و اجرایی، در چارچوب قوانین، معاهدات، عرف و دکترین داخلی و بین‌المللی است که هدف اصلی آن ایجاد نظام، هماهنگی، زبان مشترک، انسجام رفتاری میان کلیه نقش‌آفرینان، صنعت ساخت و نهایتا احراز تکلیف‌ها و احقاق حق‌ها از منظر قانون حاکم و در راستای اهداف توسعه پایدار است».

وی در پایان افزود: مهم‌ترین نکته بحث مهندسی علم آن نیست، بلکه فهم آن است. اگر فردی درک صحیح حقوقی، فهم اقتصادی، علم دانشگاهی و تجربه فنی و اجرایی داشته باشد، کامل نیست؛ بلکه نیازمند «شعور تعامل» است.

به گزارش ایسنا، نخستین کنفرانس ملی حقوق ساخت، از امروز، 16 بهمن ماه جاری در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آغاز به کار کرده و تا فردا، 17 بهمن ماه ادامه دارد.

تاریخ:
1398/11/16
تعداد بازدید:
1638
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.