دستگاه نوار قلب زیستل


 
 
 
دستگاه نوار قلب زیستل 

دستگاه نوار قلب زیستل، دستگاهی است که با اتصال  الکترودهای آن به  انگشتان دست ها  و همچنین مچ پای چپ نوار قلب 6 لید را با دقت بالایی ثبت می کند و روی گوشی هوشمند نمایش می دهد. دستگاه نوار قلب زیستل ابعاد کوچکی دارد و حتی در جیب شما جا میشود! به طور کلی افرادی که در خطر بروز بیماری های قلبی هستند باید به صورت مداوم با استفاده از دستگاه های نوار قلب، مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه با نحوه عملکرد قلب، نوار قلب و انواع دستگاه نوار قلب آشنا خواهیم شد.

قلب انسان چگونه کار میکند؟

قلب انسان مانند یک پمپ عمل می کند که خون را به دور بدن می فرستد تا شما را زنده نگه دارد.  قلب یک ماهیچه است ( تقریبا به اندازه یک مشت) که در وسط سینه کمی به سمت چپ قرار دارد. هر روز، قلب شما حدود 100 هزار بار می تپد. این دستگاه به طور مداوم حدود پنج لیتر ( هشت پیمانه ) خون را از طریق شبکه ای از رگ های خونی به نام سیستم گردش خون به اطراف بدن پمپ می کند. این خون اکسیژن و مواد مغذی را به تمام بخش های بدن می رساند تا به عملکرد صحیح اندام ها و ماهیچه ها کمک کند. خون همچنین دی اکسید کربن ناخواسته و محصولات زائد را باخود حمل می کند

.

سیستم الکتریکی قلب تعیین می کند که چه زمانی منقبض شود و چه زمانی استراحت کند تا خون به طور منظم پمپاژ شود. دستورالعمل های انقباض و استراحت توسط سیگنال های الکتریکی انجام می شود. سیگنال های الکتریکی از گره سینوسی ارسال می شوند که به عنوان ضربان ساز طبیعی قلب شناخته می شود. معمولا گره سینوسی سیگنال های الکتریکی را با سرعت ثابتی ارسال می کند، اما این سرعت می تواند بسته به احساسات شما تغییر کند (بسته به فعال یا در حال استراحت بودن بدن ) که این همان ضربان قلب شماست.

انواع بیماری های قلبی

گاهی اوقات قلب و سیستم گردش خون آن طور که باید کار نمی کنند، این می تواند باعث بیماری های قلبی و گردش خون ( که بیماری های قلبی عروقی نیز نامیده می شوند ) شود. مشکلات مربوط به قلب و سیستم گردش خون، از جمله حمله قلبی یا سکته مغزی، معمولا ناشی از تجمع تدریجی مواد چرب ( موسوم به آتروم ) در سرخرگ های اطراف قلب و سرخرگ هایی است که خون مغز شما را تامین می کنند. این ماده چرب دیواره های عروق کرونر قلب را احاطه کرده و باعث باریک تر شدن فضا برای جریان یافتن خون می شود. وقتی سرخرگ ها تنگ می شوند و جریان خون محدود می شود، سرخرگ ها نمی توانند خون کافی به قلب و مغز برسانند که می تواند باعث بیماری های قلبی و گردش خون شود.

در اینجا به اختصار به انواع بیماری های قلبی اشاره می کنیم:

  • بیماری آرتریت کورونری ( CAD ) : CAD شایع ترین مشکل قلبی است. با CAD، شما ممکن است دچار انسداد در شریان های کرونری خود شوید. ( رگ هایی که خون قلب را تامین می کنند ) این امر می تواند منجر به کاهش جریان خون به عضله قلب شود و مانع از رسیدن اکسیژن مورد نیاز آن شود. این بیماری معمولا در نتیجه آترواسکلروز آغاز می شود، وضعیتی که گاهی سخت شدن شریان ها نامیده می شود.

 

  • آریتمی های قلبی : هنگامی که دچار آریتمی می شوید، قلب شما الگوی ضربان نامنظمی دارد. آریتمی های جدی اغلب از دیگر مشکلات قلبی ایجاد می شوند اما ممکن است به تنهایی نیز اتفاق بیافتند.

 

  • نارسایی قلبی : با نارسایی قلبی، قلب شما خون را آن طور که باید پمپاژ نمی کند تا نیازهای بدن را برآورده کند. این بیماری معمولا ناشی از بیماری عروق کرونر است، اما می تواند به دلیل بیماری تیروئید، فشار خون بالا، بیماری عضله قلب ( کاردیومیوپاتی ) یا شرایط خاص دیگر نیز رخ دهد.

 

  • بیماری دریچه قلب: قلب چهار دریچه دارد که برای هدایت جریان خون بین چهار محفظه قلب، ریه ها و رگ های خونی باز و بسته می شوند. یک ناهنجاری می تواند باز و بسته کردن راه درست را برای یک شیر سخت کند. وقتی این اتفاق می افتد، جریان خون ممکن است مسدود شود یا خون نشت کند. شیر ممکن است درست باز و بسته نشود.

 

  • بیماری پریکاردی : هر بیماری مرتبط با کیسه ای که قلب شما را احاطه می کند، بیماری پریکارد نامیده می شود. یکی از بیماری های شایع تر پریکاردیت یا التهاب پریکاردیوم است. این بیماری معمولا در اثر عفونت با ویروس، بیماری های التهابی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید یا آسیب به پریکاردیوم ایجاد می شود. پریکاردیت اغلب منجر به جراحی قلب باز می شود.

 

  • کاردیومیوپاتی ( بیماری ماهیچه قلب ) : کاردیومیوپاتی بیماری عضله قلب است. در آن عضلات قلب کشیده، ضخیم یا سفت می شود. قلب شما ممکن است آنقدر ضعیف شود که نتواند به خوبی پمپاژ کند. دلایل احتمالی زیادی برای این بیماری وجود دارد، از جمله شرایط ژنتیکی قلب، واکنش ها به برخی داروها یا سموم خاص ( مانند الکل ) و عفونت های ناشی از ویروس. گاهی شیمی درمانی باعث کاردیومیوپاتی می شود. گاهی از اوقات، علت دقیق  این بیماری قابل تشخیص نیست.

 

  • بیماری مادرزادی قلب : بیماری مادرزادی قلبی زمانی اتفاق می افتد که در کودکی که هنوز در رحم است، مشکلی پیش بیاید. ناهنجاری قلبی گاهی اوقات درست پس از تولد منجر به مشکل می شود، اما گاهی اوقات تا زمانی که فرد بزرگ‌سال نشود هیچ نشانه ای وجود ندارد.

 

نوار قلب چیست؟

الکتروکاردیوگرام ( ECG ) و یا همان نوار قلب، یک تست ساده است که می تواند برای بررسی ریتم قلب و فعالیت الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. 

 

 

سنسورهای متصل به پوست برای تشخیص سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط قلب در هر بار تپش مورد استفاده قرار می گیرند. این سیگنال ها توسط یک دستگاه ثبت می شوند و پزشک به آن ها نگاه می کند تا ببیند که آیا غیرعادی هستند یا خیر. یک ecg ممکن است توسط یک متخصص قلب یا پزشک عمومی درخواست شود. این تست می تواند توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده ویژه در یک بیمارستان، یک کلینیک یا در جراحی عمومی شما انجام شود. با وجود داشتن نام مشابه، ecg مشابه اکوکاردیوگرام نیست، که یک اسکن از قلب است.

 

اهمیت نوار قلب در تشخیص بیماری های قلبی

ECG اغلب در کنار آزمایش های دیگر برای کمک به تشخیص بیماری‌های قلبی استفاده می شود که بررسی نوارقلب و مقایسه آن با نوار قلب نرمال هائز اهمیت است. از آن می توان برای بررسی علائم یک مشکل قلبی احتمالی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب ( ضربان قلب ناگهانی قابل توجه )، سرگیجه و تنگی نفس استفاده کرد. یک ECG می تواند به تشخیص موارد زیر کمک کند:

آریتمی های قلبی - که در آن قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم می تپد.

بیماری عروق کرونر قلب - که در آن منبع خون قلب با تجمع مواد چرب مسدود یا قطع می شود.

سکته قلبی و یا حمله قلبی - که در آن جریان خون به قلب ناگهان مسدود می شود.

کاردیومیوپاتی - جایی که دیواره های قلب ضخیم یا بزرگ می شوند.

یک سری دستگاه‌های نوار قلب نیز می توانند در طول زمان برای نظارت بر شخصی که قبلا مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده است یا مصرف داروهایی که به طور بالقوه بر قلب تاثیر می گذارند، استفاده شوند. چندین روش مختلف برای انجام نوار قلب وجود دارد. به طور کلی، این تست شامل اتصال تعدادی سنسور کوچک و چسبناک به نام الکترود به بازوها، پاها و سینه شما است. این دستگاه ها با سیم به دستگاه ضبط نوار قلب متصل می شوند. برای آماده شدن برای آزمون نیازی به انجام کار خاصی نیست. شما می توانید از قبل غذا بخورید و بنوشید.

انواع دستگاه های نوار قلب

اگر فردی در خانواده اش سابقه بیماری های قلبی دارد، بهتر است به طور منظم نوار های قلبی ثبت کند تا تحت نظر باشد؛ حتی اگر علائمی ندارد. اگر علائم مداوم نباشند و هر از گاهی اتفاق بیافتند، ممکن است در یک جلسه ثبت نوار قلب بروز نکند و خطری پنهان باشد، برای همین خدمت گذاران سلامت پیشنهاد می کنند که به طور مداوم از یک دستگاه سیار ثبت نوار قلب استفاده بکنند.

 این دستگاه ها چندین نوع متفاوت دارند:

  • ثبت کننده هولتر ( Holter ) : این نوع یک دستگاه کوچک سیار است که به طور مداوم به مدت معمول 24 یا 48 ساعت به ثبت می پردازند.
  • ثبت کننده رخداد ( event ) : این دستگاه هم مشابه ثبت کننده ی هولتر است، با این تفاوت که صرفا در زمان های خاصی و به مدت چند دقیقه ثبت نوار قلب را انجام می دهد. این دستگاه را می تواند طولانی تر از ثبت کننده هولتر همراه بیمار باشد ( برای مثال به مدت 30 روز ). هر زمان که فرد علائمی را حس کرد، دکمه ای را فشار می دهد و دستگاه ثبت را انجام می دهد. برخی انواع پیشرفته تر آن، هر زمان که ضربان نامنظم حس کند شروع به ثبت کردن می کند.
  • ثبت کننده حالت استراحت ( resting ) : این دستگاه وضعیت الکتریکی قلب را در حالت استراحت ذخیره می کند.
  • ثبت کننده حالت فعالیت ( exercise ) : این دستگاه وضعیت قلب را در حالت فعالیت های فیزیکی ذخیره می کند. این وسیله برای سنجش ظرفیت فعالیت فیزیکی به کار می رود، با این کار، میزان احتمال بسته شدن عروق قلبی و احتمال ایست قلبی سنجیده می شود.
 
  • ثبت کننده هولتر ( Holter ) : این نوع یک دستگاه کوچک سیار است که به طور مداوم به مدت معمول 24 یا 48 ساعت به ثبت می پردازند.
  • ثبت کننده رخداد ( event ) : این دستگاه هم مشابه ثبت کننده ی هولتر است، با این تفاوت که صرفا در زمان های خاصی و به مدت چند دقیقه ثبت نوار قلب را انجام می دهد. این دستگاه را می تواند طولانی تر از ثبت کننده هولتر همراه بیمار باشد ( برای مثال به مدت 30 روز ). هر زمان که فرد علائمی را حس کرد، دکمه ای را فشار می دهد و دستگاه ثبت را انجام می دهد. برخی انواع پیشرفته تر آن، هر زمان که ضربان نامنظم حس کند شروع به ثبت کردن می کند.
  • ثبت کننده حالت استراحت ( resting ) : این دستگاه وضعیت الکتریکی قلب را در حالت استراحت ذخیره می کند.
  • ثبت کننده حالت فعالیت ( exercise ) : این دستگاه وضعیت قلب را در حالت فعالیت های فیزیکی ذخیره می کند. این وسیله برای سنجش ظرفیت فعالیت فیزیکی به کار می رود، با این کار، میزان احتمال بسته شدن عروق قلبی و احتمال ایست قلبی سنجیده می شود.

 

دستگاه نوار قلب زیستل

 دستگاه نوار قلب زیستل و یا PEC1 بدون نیاز به ژل تنها با قرارگیری انگشت دستان شما بر روی نقاط اتصال خود می تواند نوار قلب با کیفیتی روی گوشی هوشمند نمایش دهد. با هر بار ثبت سیگنال، به شکل کاملا خودکار اطلاعات شما با یک پروتکل امن در سرور ابری ذخیره می شود. شما می‌توانید سیگنال ثبت شده خود را به آسانی از طریق پیام رسان‌ها برای پزشک خود یا هر فرد دیگری ارسال کنید.
 

این دستگاه با ابعادی به اندازه یک کارت اعتباری و وزن 62 گرم، باتری شارژی بسیار قدرتمندی دارد و توان مصرفی آن بسیار پایین است. شما میتوانید با برقراری اتصال پای چپ دستگاه، تعداد سیگنال‌های قلب را به 6 سیگنال استاندارد افزایش دهید تا بررسی وضعیت  قلب شما با دید بهتری بتواند انجام شود.

 

چرا دستگاه نوار قلب زیستل؟

این دستگاه نوار قلب بسیار مقرون بصرفه تر از دستگاه های رایج بیمارستانی است و همچنین بسیار کوچکتر و سبکتر است. دستگاه نوار قلب زیستل، قابلیت اندازه گیری نوار قلب را با دقت 6 لید دارد و میتواند ابزار مناسبی برای تشخیص انواع آریتمی های قلبی باشد. همچنین این دستگاه نوار قلب خانگی با استفاده از الگوریتم هایی که دارد میتواند وجود آریتمی را در نوار قلب تشخیص دهد.

پشتیبانی تیم زیستل از این دستگاه به صورت دائمی خواهد بود و شما میتوانید با صرف هزینه اندکی یک دستگاه حرفه ای نوار قلب داشته باشید. زیستل این امکان را فراهم کرده است تا شما بتوانید با ارسال نوار قلب خود به پزشک معالجتان، عملکرد قلبتان را به صورت حرفه ای بررسی کنید. شما همچنین میتوانید  با استفاده از سرویس پایش سلامت زیستل با هر بار ثبت نوار قلب آنرا برای پزشکان زیستل ارسال نمایید تا بررسی کنند و اگر مشکلی داشته باشد به شما اطلاع دهند. به این ترتیب همواره تحت مراقبت پزشک خواهید بود.

 
Review:
1942
Date:
1401/07/30
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:9
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت