.
اعطای جایزه"آزمون زمان" انجمن ماشین های محاسب ACM در حوزه علوم داده به دکتر حسین جوهری
.
کنفرانس ( Principles Of Database Systems) PODS، یکی از معتبرترین گردهمایی های سالانه "انجمن ماشین‌های محاسب" می باشد که مقالات ارائه شده در آن دربردارنده رهیافت‌های اساسی به گستره‌ای از مسائل مرتبط با جنبه‌های نظری بانک های اطلاعاتی بوده و اغلب مبتنی بر مفاهیمی از حوزه‌های مختلف علوم ریاضی و علوم کامپیوتر نظری شامل منطق محاسباتی، مدل های متناهی، نظریه پیچیدگی، طراحی و آنالیز الگوریتم ها، ساختار داده ها و ... است.
"جایزه آزمون زمان" هر سال به یک یا چند مقاله چاپ شده در مجموعه مقالات کنفرانس های سالانه PODS که در طی 10 سال پس از انتشار آن، بیشترین تأثیر را بر پژوهش، روش شناسی و انتقال نتایج نظری به حوزه عملی داشت استف اعطاء می گردد.
کمیته برگزیننده این جایزه برای سال 2021 میلادی، متشکل از آنجلا بونی فاتی از دانشگاه لیون l، راسموس پای از دانشگاه کپنهاگ و توماس شئون تیک از دانشگاه صنعتی دورتموند، پس از بررسی‌های دقیق مقالات منتشره در مجموعه مقالات PODS در طی دوره ده ساله 2010 تا 2020، مقاله
Tight bounds for Lp Samplers, finding duplicate in streams and related problems
تالیف دکتر حسین جوهری عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر و آمار دانشکده ریاضی و همکاران ایشان "مرت ساگلم" از گوگل و "گابور تاردش" از موسسه ریاضی آلفرد رینی را به عنوان برنده این جایزه برای سال 2021 برگزیدند.
در این مقاله، دکتر جوهری و همکاران سوالی را مورد بررسی قرار داده‌اند که کورمود و همکارانش در 31مین کنفرانس "بانک‌های اطلاعاتی خیلی بزرگ (VLDB)"، در سال 2005 در نروژ مطرح کرده بودند. کورمود پرسیده بود که در یک بانک اطلاعاتی که به طور پویا تغییر می‌کند و ممکن است اقلام داده‌های آن حذف و یا اضافه شوند ، آیا می توان یک نمونه قلم داده از آن با توزیع یکنواخت (یا تقریباً یکنواخت) نگهداری کرد به طوری که محاسبات مربوطه در فضایی به مراتب کمتر از اندازه بانک اطلاعاتی انجام شود؟ این مسئله در حالت کلی تحت عنوان نمونه برداری Lp از جریان داده شناخته شده است.
در کنفرانس PODS 2011، دکتر جوهری و همکاران با ارائه الگوریتم هایی با فضای مصرفی بهبود یافت، به حل مسئله به طور اساسی نزدیک می شوند. به علاوه با ارائه یک کران پایین مناسب نشان دادند که به طور مجانبی نمی توان کرانهای بالای موجود را بهبود داد. مقاله مزبور، بر طراحی الگوریتم ها در مدلهای محاسباتی که نمونه برداری Lp در جعبه ابزار اصلی آن‌ها است، تاثیر قابل توجهی داشته است. مقاله مروری " Lp نمونه بردار ها و کاربردهای آن" که در مجله " Computing Surveys" از انتشارات ACM در سال 2019 به چاپ رسیده است، برخی از کاربردهای جالب این روش ها، از جمله الگوریتم‌های گرافی و جبر خطی عددی تصادفی را ارائه کرده است. دکتر جوهری به نمایندگی از همکاران، این مقاله را در کنفرانس PODS 2011 که در 22 ماه ژوئن سال جاری در چین برگزار گردید ارائه دادند.
تاریخ:
1400/06/06
تعداد بازدید:
475
منبع:
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشکده ریاضی : انتهای بزرگراه زین الدین شرق - خیابان وفادار شرقی - بلوار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - پردیس شهید رضائی نژاد
تلفن : 77125070 - 77125254   دورنگار : 77125291
صندوق پستی: 3381-16765    کد پستی : 83911-16569
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.