به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از فارس، علي خاكي صديق رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در نشست بررسي ارتقاي دانشگاه به تراز بينالمللي كه با حضور اعضاي هيات علمي و هيات رئيسه دانشگاه برگزار شد با اشاره به اهميت بينالمللي سازي دانشگاهها گفت: اگر دانشگاهي در اين برهه وارد بينالملليسازي نشود در چند سال آينده به جايگاه مناسبي نميرسد.
وي تشكيل معاونت بينالملل در دو سال گذشته، تدوين سند بينالملل دانشگاه، آغاز برنامههاي بينالمللي سازي با جذب دانشجويان خارجي و اساتيد از سالهاي گذشته، علمسنجي و رتبهبندي، ارائه فرصت مطالعاتي به دانشجويان دكتري و تثبيت جايگاه دانشگاه در بين دانشگاههاي سطح يك را از برنامههاي دانشگاه خواجهنصير براي آغاز طرح ارتقاء به تراز بينالمللي دانست و گفت: ستاد اقتصاد مقاومتي كشور به رياست معاون اول رئيسجمهور چندين سال است كه تشكيل شده و چند پروژه در حوزه آموزش عالي تعريف كرده است كه در يكي از پروژهها بحث اين است كه پنج دانشگاه يا پژوهشگاه كشور در طول مدت زمان خاص به تراز بينالمللي برسند.
خاكي صديق ادامه داد: يكي از شاخصهاي بينالمللي شدن اين است كه دانشگاهها در بين 200 دانشگاه برتر دنيا باشد كه براي اين پروژه نيز مبلغي حدود 400 ميليارد تومان در نظر گرفته شده، از دانشگاهها برنامه خواستند كه ما نيز طرحهايمان را اعلام كرديم و يك كارگروه تشكيل دادند كه برنامههاي دانشگاها مطالعه شد و سومين دانشگاهي بوديم كه طرحمان پذيرفته شد.
وي گفت: در اين طرح 42 شاخص وجود دارد و در آخرين مرحله، جلسهاي در وزارت علوم برگزار شد كه بر اين اساس روساي دانشگاهها و پژوهشگاههاي منتخب در قراردادي با وزارت علوم ورود به حوزه بينالمللي شدن را متعهد شدند.
به گفته خاكي صديق هفت ميليارد و نهصد ميليون تومان براي فاز اول اين پروژه به دانشگاه صنعتي خواجهنصيرالدين طوسي اختصاص يافته است.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجهنصيرالدين طوسي خطاب به اساتيد اين دانشگاه گفت: ما نميخواهيم جزء دانشگاههاي رده دوم باشيم بنابراين بايد همه با هم براي اجراي اين طرح تلاش كنيم؛ البته در نيروي انساني و امكانات محدوديت داريم ولي بايد با اصلاح روشها كار را انجام دهيم. به طور مثال در پذيرش اعضاي هيات علمي نميتوانيم ديگر به صورت سنتي عمل كنيم و بايد شاخصهاي جديد در رابطه با بينالمللي بودن را جزء شاخصهايمان قرار دهيم.
وي ادامه داد: بايد يك آمايش دانشجويي آموزشي داشته باشيم، براي راهاندازي رشتههاي جديد هم بايد دقت كنيم، اين مسائل به نوعي با منافع ملي و نيازهاي كشور گره ميخورد بنابراين بايد بازنگري رشتهها براساس آمايش دانشجويي آموزشي انجام شود.