حركت دانشگاه‌ها به سمت كارآفرين شدن
حركت دانشگاه‌ها به سمت كارآفرين شدن
به اذعان كارشناسان، تحول در دانشگاه‌هاي سنتي و پذيرش نقش توسعه اقتصادي، دانشگاه كارآفرين علاوه بر آموزش و پژوهش، عامل تحقق نوآوري فناورانه به ويژه در فضاي فناوري‌هاي پيشرفته است و دانشگاه ها در قامت يك مركز اقتصادي تمامي هزينه هاي تحصيل و پژوهش دانشجويان و دانشگاه را تامين مي كنند و نياز چنداني به بودجه هاي دولتي ندارند.
توجه به مفهوم كارآفريني در دانشگاه هاي كشور ما با ابلاغ طرح «كاراد» (كارآفريني در دانشگاه ها) از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دانشگاه ها اواخر سال 1379 آغاز شد و تاكنون 29 دانشگاه در كشور به اين طرح پيوسته و مراكز كارآفريني را راه اندازي و فعال نموده اند، ولي نبود پيشرفت عيني موثر در اين نقشه راه، دانشگاه ها و پژوهش هاي دانشگاهي كشور را با طوفان انتقادها مواجه كرده است.
در اين خصوص، معاون سابق پژوهش و فناوري دانشگاه خواجه نصير طوسي معتقد است: در واقع چيزي كه مطرح است لزوم ايده هايي است كه به محصول برسند و در نهايت با تجاري سازي براي جامعه سودآوري داشته باشد و همين چرخه ايده تا تجارت در زنجيره اي شكل مي گيرد كه دانشگاه تنها بخشي از آن است، به واقع سازمان ها و موسسات زيادي درگير هستند كه با بي توجهي به بخش هاي دخيل در اين چرخه، با چشمان بسته و تنها با كپي برداري از دنياي غرب به نتيجه نخواهيم رسيد.
به گزارش روابط عمومي، مهدي احسانيان در گفتگو با ايرنا اظهار كرد: با توجه به اين كه ما خيلي از زيرساخت هاي لازم در كشور را فراهم نكرده ايم، نبايد منتظر نتيجه گيري به اين زودي باشيم و بايد از خود بپرسيم 'آيا رسالت دانشگاه محصول دادن است؟'، من اعتقاد دارم كه دانشگاه بايد ايده محصول را ايجاد كند و اگر عده اي نباشند كه سرمايه گذاري كنند، بي شك اين ايده ها عقيم مي مانند و اگر صنعت ما ريسك پذيري نداشته باشد كه با فناوري هاي جديد كار كند، به جايي نخواهيم رسيد.
وي افزود: بخش عمده اي از صنعت مربوط به گذشته است كه ترجيح مي دهد ريسك نكند وبا همان روش هاي قبلي كار را ادامه دهد در حالي كه ايده ها به دنبال مشتري هستند و ايده هاي جديد تنها وقتي تجاري سازي مي شود كه صنعت از آن حمايت كند.
معاون سابق پژوهش دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي با انتقاد از برخي سياست هاي واردات در كشور افزود: در برخي موارد هزينه هاي تمام شده ايده هايي كه در دانشگاه به صنعت پيشنهاد مي شود قدرت رقابت با قيمت وارداتي نمونه هاي خارجي را كه توسط كمپاني هاي بزرگ كه ساليان بسياري در صنعت جهان فعال هستند ندارد و سياست هاي وارداتي بسياري از ايده هاي دانشگاهي را با شكست مواجه مي كند.
احسانيان ادامه داد: دانشگاه رسالت خود را انجام داده است و بسترهاي ديگر را بايد سازمان ها و وزارت خانه ها ايجاد كنند و نبايد انتظار داشت هيات علمي تمامي كارها را انجام دهد، در حقيقت يك عزم همگاني در سياست هاي دولت و بخش صنعت نياز است.
وي اظهار كرد: دانشگاه ها در مرز دانش حركت مي كنند و بعد از آموزش، پژوهش كارآفرين مطرح مي شود؛ ما در آموزش و پژوهش هنوز به صورت عميق وارد نشديم و نبايد شعار را به نحوي دهيم كه در آموزش هم با مشكل مواجه شويم.
علي خاكي صديق رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي نيز در مراسم هفته پژوهش از دغدغه هاي معيشتي پژوهشگران به عنوان يكي از موانع موجود در پژوهش ياد كرد و كمبود بودجه در دانشگاه هاي كشور را بزرگترين مشكل براي تقويت زيرساخت هاي دانشگاه ها در مسير انجام پروژه هاي پژوهشي در كشور دانست.
تاریخ:
1396/10/25
تعداد بازدید:
120
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.