اهداف ارتقاي 10 دانشگاه و پژوهشگاه برتر كشور به تراز بين المللي
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ، ارتقاي جايگاه ايران در نظام علم و فناوري دنيا، افزايش رقابت دانشگاههاي كشور در سطح بين المللي، حركت دانشگاهها از دانشگاه پژوهش محور به جامعه محور و افزايش اثرگذاري اقتصادي و اجتماعي نظام علم و فناوري را از مهمترين اهداف پروژه ارتقاي 10 دانشگاه و پژوهشگاه برتر كشور به تراز بين المللي برشمرد.

 معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ، ارتقاي جايگاه ايران در نظام علم و فناوري دنيا، افزايش رقابت دانشگاههاي كشور در سطح بين المللي، حركت دانشگاهها از دانشگاه پژوهش محور به جامعه محور و افزايش اثرگذاري اقتصادي و اجتماعي نظام علم و فناوري را از مهمترين اهداف پروژه ارتقاي 10 دانشگاه و پژوهشگاه برتر كشور به تراز بين المللي برشمرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه؛ به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، دكتر مجتبي شريعتي نياسر در نشست هم انديشي پروژه اقتصاد مقاومتي ارتقاي 5 دانشگاه و5 واحد پژوهشي برتر كشور به تراز بين المللي اظهار داشت: از زمان ابلاغ اين پروژه از سوي معاون اول رئيس جمهور در ارديبهشت ماه سال جاري، موضوع در دستور كار معاونت آموزشي وزارت علوم قرار گرفت و از دانشگاهها و پژوهشگاههاي كشور خواسته شد كه طرح هاي خودرا به وزارت علوم ارائه كنند.

وي در تشريح فرآيند ارزيابي و انتخاب دانشگاهها و پژوهشگاههاي حائز شرايط در اين طرح افزود: پس از ارزيابي برنامه هاي ارسالي دانشگاهها و پژوهشگاههاي كشور، برنامه 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه براي ارتقا به تراز بين المللي مورد تاييد قرار گرفت و كميته نظارت بر اين پروژه با عضويت صاحبنظران برتر كشور شكل گرفت.

وي افزود: نظام هاي رتبه بندي مختلفي مانند نظام هاي رتبه بندي، تايمز، كيو اس، بيومتريك وشانگهاي در دنيا فعاليت مي كنند كه هر كدام با معيارهاي خاصي تعدادي از دانشگاههاي دنيا را ارزيابي و رتبه بندي مي كنند.

معاون آموزشي وزير علوم گفت: هم اكنون 250 ميليون دانشجو در 26000 دانشگاه در سراسر دنيا تحصيل مي كنند و 1/7 درصد جمعيت دانشجويي جهان در حدود 2500 موسسه آموزش عالي در ايران مشغول به تحصيل هستند.

وي با اشاره به اينكه در 50 سال اخير در سطح دنيا موضوع رتبه بندي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي اهميت زيادي يافته است؛ گفت: در سالهاي اخير جايگاه دانشگاههاي ايران در نظام هاي رتبه بندي بين المللي رشد كرده و براي مثال در رتبه بندي شانگهاي در سال 2016، دانشگاه تهران در جايگاه 301 تا 400 و دانشگاه صنعتي اميركبير در جايگاه 401 تا 500 قرار گرفته است.

دكتر مجتبي شريعتي نياسر گفت: در بسياري از كشورهاي دنيا، دولت ها توجه ويژه اي به ارتقاي جايگاه دانشگاههاي خود در عرصه بين المللي دارند براي مثال دولت روسيه و ژاپن برنامه ويژه اي در اين راستا و با هدايت عالي ترين مسئولان خود آغاز كرده اند.

وي افزود: رئيس جمهور روسيه دستور داده است كه تا سال 2020 ميلادي، 5 دانشگاه روسيه در فهرست 100 دانشگاه برتر دنيا قرار گيرند و به اين منظور كميته اي با حضور مسئولان علمي روسيه و نخبگان از كشورهاي مختلف براي نظارت بر اين روند تشكيل شده است.

معاون آموزشي وزير علوم گفت: دولت ژاپن نيز برنامه ويژه اي براي قرار گرفتن 10 دانشگاه اين كشور در فهرست 100 دانشگاه برتر دنيا پيش بيني كرده است.

وي ابرازاميدواري كرد، با حمايت مسئولان و پشتيباني مادي و معنوي دستگاههاي اجرايي تا 10 سال آينده بتوانيم قرار گرفتن نام حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه كشور را در فهرست 200 دانشگاه و مركز پژوهشي برتر دنيا شاهد باشيم.

اين نشست با حضور دكتر علي اكبر صالحي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، دكتر سعيد نمكي معاون امور علمي، فرهنگي و اجتماعي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، دكتر كمال خرازي رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران، رؤساي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي منتخب، اعضاي شوراي سياست‌گذاري و مسئولان هيئت نظارت بر اجراي پروژه «ارتقاي 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر كشور به تراز بين‌المللي» در سالن شهداي جهاد علمي وزارت علوم، برگزار شد.

تاریخ:
1396/10/23
تعداد بازدید:
103
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.