راهكاري براي كاهش آلودگي هوا؛ ساخت خودروي برقي ساينا با همكاري دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي و شركت سايپا
خودروي برقي ساينا با همكاري مركز تحقيق و نوآوري سايپا و دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ساخته شد.
خودروي برقي ساينا با همكاري مركز تحقيق و نوآوري سايپا و دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايرنا، مهندس رزاق بلوري افشار با اشاره به رونمايي از اين خودرو با حضور معاون علمي و فناوري رياست جمهوري در مركز تحقيقات و نوآوري سايپا، گفت: ساخت اين خودروي برقي روي خودروي ساينا اجرا و در نتيجه ساينا به خودروي تمام برقي كاملا مدرن و به روز تبديل شده است.
وي ادامه داد: در ايران در مورد ماشين برقي خيلي صحبت شده است، براي نمونه من پيش از اين خودروي قاصدك نصير را ساخته بودم. اما بيشتر خودروهاي برقي براي مسابقه يا ابتكار شخصي بوده و قابليت استفاده عام را در شهر نداشته، محدود بوده يا استانداردهاي روز دنيا را نداشتند.
مهندس افشار افزود: اين خودرو در مركز تحقيقات و نواوري سايپا و با همكاري دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي كامل ترين ماشين برقي در ايران است؛ زيرا همه محاسبات با مشاوره شركت معتبر پانچ پاورترين/punch powertrain بلژيك انجام شده است.
وي يادآور شد: متولي اصلي مركز تحقيق سايپا بوده كه روي ساخت و توسعه ماشين هاي برقي كار مي كند و سرمايه گذاري براي برقي شدن اين خودرو را انجام داده، نصب، جانمايي و جاسازي تجهيزات برقي نيز در دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي انجام شده است و در واقع ساخت اين خودرو نتيجه همكاري خوب صنعت و دانشگاه به شمار مي رود.
عضو هيأت مديره ماد صنعت نصير در توضيح اين خودرو افزود: اين خودروي برقي بعد از هر بار شارژ 200 كيلومتر داخل شهر و 300 كيلومتر خارج از شهر حركت مي كند.
وي در مورد مزيت خودروهاي برقي براي كاهش آلودگي هوا گفت: اين تنها راهكار ما در اين زمينه است و دولت بايد با سازوكارهايي هزينه خريد آن را براي مردم كاهش دهد. البته خودروهاي هيبريدي هم در اين زمينه خوب هستند ولي ميزان شارژ آنها براي ترافيك سنگين شهر تهران كافي نيست.
افشار در مورد زمان ساخت اين خودرو گفت: حدود 2 ماه كار سخت كرده ايم و با توجه به آماده بودن نمونه اوليه انتظار داريم تا سال آينده تعداد انبوه آن به بازار بيايد. زيرا كار اوليه انجام شده و در توليد انبوه بايد تغييراتي در كارخانه مناسب كار ربات ها داده شود.
تاریخ:
1396/10/19
تعداد بازدید:
139
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.