نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاري‌سازي محصولات پژوهشي
معاون پژوهشي دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با تاكيد بر نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاري‌سازي محصولات پژوهشي گفت: متاسفانه عليرغم اينكه از سال‌هاي خيلي دور مشكل عدم ارتباط بين صنعت و دانشگاه وجود داشته و ديده شده است، ولي عليرغم درك اين موضوع هنوز به حد ايده‌آل ارتباط بين صنعت و دانشگاه نرسيده‌ايم.
معاون پژوهشي دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با تاكيد بر نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاري‌سازي محصولات پژوهشي گفت: متاسفانه عليرغم اينكه از سال‌هاي خيلي دور مشكل عدم ارتباط بين صنعت و دانشگاه وجود داشته و ديده شده است، ولي عليرغم درك اين موضوع هنوز به حد ايده‌آل ارتباط بين صنعت و دانشگاه نرسيده‌ايم.
با بيان اينكه دانشگاه‌ها يكي از مهمترين اركان توسعه جامعه هستند، اظهار كرد: خوشبختانه در جامعه ما سياست‌گذاران كلان كشور به اين نكته واقف بوده‌اند، چرا كه در برنامه‌هاي توسعه اهميت دانشگاه‌ها را برجسته كرده و نقش محوري دانشگاه‌ها در توسعه كشور را در نظر گرفته‌اند.

به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايسنا، دكتر عباس زاده ادامه داد: دانشگاه‌ها از ابتداي تاسيس تا به امروز در 4 دسته‌بندي دانشگاه‌هاي آموزش محور،‌ پژوهش محور و فناور و كارآفرين قرار مي‌گيرند، در اين راستا هم‌اكنون دانشگاه‌هاي كشور به سمت دانشگاه‌هاي نسل چهارم كه كارآفرين هستند و محصولات آن‌ها در خدمت جامعه است، حركت مي‌كنند.

معاون پژوهشي دانشكده مهندسي برق دانشگاه خواجه نصير افزود: اگر دانشگاهي نتواند به سمت دانشگاه‌هاي نسل چهارم برود، مي‌توان گفت موفق عمل نكرده است و به عبارتي دانشگاهي موفق است كه بتواند ثروت‌آفريني و اشتغال‌زايي كند. 

وي اظهار كرد: در مصوبات و قوانين بالادستي حاكم بر كشور، مسئولان به اهميت حركت به سمت دانشگاه‌هاي نسل چهارم واقف بوده‌اند و ماموريت دانشگاه‌ها را در اين راستا تنظيم كرده‌اند، به طوريكه مامويت دانشگاه‌ها را به بخش آموزشي و پژوهشي و علاوه بر آن فناور و كارآفريني تقسيم كرده‌اند و تمامي مسئولان در دانشگاه‌هاي تراز اول نيز اين رويكرد را خوب شناسايي كرده‌اند و به دنبال برجسته‌كردن نقش دانشگاه‌ها به عنوان نسل سوم و چهارم هستند. 

عباس‌زاده ادامه داد: اينكه چند درصد از دانشگاه‌هاي ما در حال حاضر به نسل سوم و چهارم ارتقاء پيدا كرده‌اند، علامت سوال بزرگي دارد كه بايد بررسي شود اما در هر صورت بايد تلاش كنيم به سمت دانشگاه‌هايي حركت كنيم كه كارآفريني و ثروت‌آفريني مي‌كنند؛ در غير اين‌صورت تاثيري در رفاه جامعه نخواهيم داشت.

وي با اشاره به اينكه دانشگاه‌هاي تراز اول در بحث آموزشي و پژوهشي رتبه خوبي دارند، گفت: اما در حوزه‌هاي فناوري حرف و حديث‌هايي است كه چقدر در اين حوزه موفقيت كسب كرده‌ايم كه پاسخ به اين موضوع به خروجي‌هاي ما در صنعت و اينكه محصول پژوهش‌هاي ما چقدر در خدمت صنعت و جامعه بوده‌اند، برمي‌گردد.

معاون پژوهشي دانشكده مهندسي برق دانشگاه خواجه نصير  با تاكيد بر نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاري‌سازي محصولات پژوهشي، گفت: متاسفانه عليرغم اينكه از سال‌هاي خيلي دور مشكل عدم ارتباط بين صنعت و دانشگاه وجود داشته و ديده شده است، ولي عليرغم درك اين موضوع هنوز به حد ايده‌آل ارتباط بين صنعت و دانشگاه نرسيده‌ايم و طبيعي است كه دانشگاه‌ها به درجه‌اي از ارتباط بين صنعت و دانشگاه نرسيده‌اند كه محصولاتشان در صنعت كاربردي و براي منفعت جامعه استفاده شود. 

عباس‌زاده ادامه داد: اخيرا فعاليت‌هاي خوبي در حوزه آموزش عالي انجام شده است و در چند سال اخير شركت‌هاي دانش‌بنيان و به عبارتي شركت‌هايي كه از دانشگاه‌ها انشعاب و رشد پيدا كردند، پاسخگوي موضوعات فناوري و نيازهاي جامعه‌نگر بوده‌اند، ولي اين ميزان كافي نيست و جاي رشد بيشتري دارد و انتظار مي‌رود بتوان اين خلاها را در آينده نزديك پر كرد.

وي در ادامه با اشاره به مهمترين چالش‌هاي حوزه پژوهش در كشور، افزود: پژوهش را بايد در بخش‌هاي مختلف ببينيم و به سمت پژوهش‌هايي برويم كه جامعه‌نگر بوده و براي جامعه امروز ما مورد استفاده است.

معاون پژوهشي دانشكده مهندسي برق دانشگاه خواجه نصير با اشاره به اينكه اگر بخواهيم نياز صنعت را بررسي كنيم به دسته‌هاي مختلفي مي‌تواند طبقه‌بندي شود، گفت: يك دسته از نيازمندي‌هاي صنعتي ما از ديد جامعه دانشگاهي پيش پا افتاده است، يعني دانشجويان كارشناسي ارشد مي‌توانند از عهده اين مسائل بر بيايند؛ بنابراين ما بايد بتوانيم دانشجوياني تربيت كنيم كه بتوانند پاسخگوي نيازهاي زير مرز دانشي باشند و آن‌ها را برآورده كنند و در حوزه‌هاي ديگر بايد خود دانشگاه‌ها ماموريت پيدا كنند كه در حوزه‌هاي مرز دانش كار كنند و خروجي‌هايي داشته باشند كه بتوانند علاوه بر اينكه نيازهاي تك صنعتي امروزي را برطرف كنند، براي نيازمندي‌هاي 10 تا 50 سال آينده مطالعه كنند تا در زمان خود به نتيجه مطلوب برسند.

دكتر عباس‌زاده در پايان خاطرنشان كرد: ما بايد دانشگاهيان را باور داشته باشيم و اعتقاد داشته باشيم كه دانشگاهيان مي‌توانند در جامعه اثرگذار باشند كه اين اعتقاد اگرچه همگاني است، اما متاسفانه از طرف صنعت مورد باور قرار نگرفته است كه اين مساله نيز يكي از آفت‌هايي است كه بايد در كشور حل شود.

تاریخ:
1396/09/13
تعداد بازدید:
38
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.