تغيير رويكرد به آموزش مهندسي، ضرورتي براي رفع چالش هاي امروز و آينده
پنجمين همايش بين المللي آموزش مهندسي با هدف ارائه پيشنهاد براي برنامه ريزي آينده و رفع چالش هاي اين حوزه برگزار شد، رويدادي كه كارشناسان آن را با توجه به پررنگ شدن مباحث محيط زيست و توسعه پايدار، حائز اهميت مي دانند.
پنجمين همايش بين المللي آموزش مهندسي با هدف ارائه پيشنهاد براي برنامه ريزي آينده و رفع چالش هاي اين حوزه برگزار شد، رويدادي كه كارشناسان آن را با توجه به پررنگ شدن مباحث محيط زيست و توسعه پايدار، حائز اهميت مي دانند.
به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايرنا، دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ميزبان اساتيد صاحب نظر، كارشناسان و دانشجويان علاقمند همه رشته هاي مهندسي است كه به مقوله آموزش مهندسي مي پردازند و مي انديشند.
دبير علمي اين همايش گفت: هدف از اين همايش بين المللي دو سالانه، برنامه ريزي آينده مهندسي است.
علي غفاري ادامه داد: مهندسي در همه رشته ها با چالش هايي روبروست كه مشكلات عديده اي براي كشور پديد آورده اند؛ اين مسائل هم مانع توسعه كشور شده است و هم باعث فرار مغز ها مي شود.
استاد دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با اشاره به مشكل بزرگ فرار مغزها در كشور تاكيد كرد: علت عمده اين امر بي توجهي و نبود برنامه ريزي درست در گذشته بوده است.
وي خاطرنشان كرد: هدف همايش اين است كه براي برنامه ريزي در آينده كار كند تا عملا راه ها و شيوه هاي اصلاح آموزش مهندسي را بيان كرده و آينده مهندسي كشور در جهت اهداف بلند كشور باشد؛ يعني هم رسيدن به مرزهاي دانش و هم مرزهاي فناوري ختم شود.
غفاري در مورد برنامه هاي اين همايش گفت: 5 سخنران كليدي داريم كه چهار نفر از دانشگاه هاي استراليا، كانادا، سوئيس و يك نفر از ايران؛ رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان هستند.
وي ادامه داد: همچنين 7 ميزگرد براي اين همايش سه روزه ترتيب داده شده است كه عناوين آنها مكاتب آموز مهندسي در جهان، چالش هاي نظام فعلي آموزش مهندسي در ايران از ديدگاه صنعت، بين المللي سازي آموزش مهندسي، چالش ها و راه كارهاي جذب دانشجو، كارآفريني و آموزش مهندسي، مسائل آموزش مهندسي از ديدگاه دانشجويان و دانش آموختگان، پژوهش در آموزش مهندسي در ايران، چالش ها و چشم اندازها خواهد بود. ضمن اينكه 20 مقاله در اين همايش پذيرفته شد است و مقالات برتر به صورت ارائه به شركت كنندگان عرضه مي شود.
اين استاد مهندسي مكانيك ابراز اميدواري كرد: در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به نتايج و پيشنهادهاي اين همايش توجه و برنامه ريزي هاي آموزشي با اين طرح ها متناسب باشد.

*** تغيير رويكرد آموزش هاي مهندسي مطرح است
استاد دانشگاه واترلو كانادا و يكي از سخنرانان كليدي اين همايش نيز در مورد آينده آموزش مهندسي  گفت: اكنون فشارهايي روي موسسات آموزش مهندسان وجود دارد و تاكيد مي شود مهندسان بيشتر كارآفريني كنند، مستقل باشند و ابعاد جهاني مسائل را به ويژه در حوزه محيط زيست در نظر بگيرند.
استيو لمبرت/Stephan Lambert ادامه داد: همه رشته هاي مهندسي بايد بيشتر حوزه هاي محيط زيستي و توسعه پايدار را در نظر بگيرند.
وي ادامه داد: روز گذشته كارگاه آموزشي در مورد مطالعات موردي براي دانشجويان داشتم و سعي كردم توضيح دهم چطور مي توان ذهنيت دانشجويان مهندسي را در مورد موضوعات بهبود بخشيد همچنين فردا سخنراني در مورد آميختن بيشتر تجربيات مهندسان در دروس دوره دانشگاه دارم تا بتوانيم به آنها بگوييم بيشتر ابعاد جهاني مسائل را در نظر بگيرند.
وي كه در دانشكده مهندسي مكانيك اين دانشگاه تدريس مي كند براي اولين بار به ايران آمده است و در مورد مهندسان ايراني گفت: زياد نمي شناسم البته در دانشگاه خود همكاران ايراني داريم كه خيلي خوب كار مي كنند.

*** ذهنيت و نحوه تفكر مهندسان بايد تغيير كند
استاد بازنشسته دانشگاه استرالياي غربي نيز كه براي اولين بار در اين همايش شركت كرده است گفت: من با جامعه مهندسي ايران زياد آشنا نيستم اما مي دانم بسياري جوانان مستعد در رشته هاي مهندسي تحصيل مي كنند.
جيمز تروليان/James Trevelyan ادامه داد: اين اگاهي فزاينده وجود دارد كه آموزش فعلي مهندسي، آمادگي نامناسبي براي برعهده گرفتن مديريت هاي كلان اقتصادي يا سياسي در كشورهاست در حاليكه در بعضي كشورها مهندسان معمولا اين مديريت ها را دارند.
وي كه يكي از سخنرانان كليدي همايش نيز هست، ادامه داد: در استراليا بعضي دانشگاه ها سبك متفاوت آموزشي را برگزيده اند و دانشجويان همزمان با مهندسي در رشته هاي ديگر نيز تحصيل مي كنند؛ مانندحقوق، علوم، فلسفه و زبان هاي مختلف و وقتي فارغ التحصيل مي شوند معلومات بيشتري دارند ضمن اينكه از نظر فني نيز توانايي هايي مشابه گذشته كسب كرده اند.
تروليان در مورد آينده تغيير آموزش مهندسي نيز توضيح داد: بخشي از چالش هاي فعلي به ويژه در زمينه محيط زيست به تغيير ذهنيت مهندسان برمي گردد و تغيير بايد از دانشگاه هاي مهندسي آغاز شود؛ آموزش ها تغيير كند ولي بسيار دشوار است. تلاش مي كنيم به دانشگاه ها بگوييم مهندسان بعد از فارغ التحصيلي به مهارت هاي ديگري نياز دارند و مهم ترين چالش تشويق همكاري ها و اعتمادزايي بين همه نهادهاي ذينفع از جمله وزارتخانه هاي مرتبط با مهندسي است، اين كه نهادهاي مسئول و داراي منابع مالي و قدرت به مهندسان براي نتيجه بخش بودن فعاليت هاي شان اعتماد كنند.

***افزايش تعاملات بين المللي ضروري است
دبير اين همايش نيز با اشاره به اين كه همايش بين المللي آموزش مهندسي ايران دوسالانه برگزار مي شود، گفت: انجمن آموزش مهندسي ايران سال 88 آغاز به كار كرد و از آن زمان تاكنون 4 دوره از اين همايش در دانشگاه هاي كشور به سفارش و تحت نظر انجمن و با همكاري فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است.
علي اشرف زاده ادامه داد: دوره هاي قبل همايش در دانشگاه هاي تهران، صنعتي اصفهان، صنعتي شريف و شيراز برگزار شد و دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ميزبان پنجمين دوره از اين همايش ها است.
وي يادآور شد: آموزش مهندسي در همه دنيا مبتني بر دروسي است كه كمابيش سرفصل هاي مشابه دارند؛ اما به دليل پيدايش و حائز اهميت شدن مسائل جديدي نظير مسايل محيط زيست، اشتغال و مهارت هاي كارآفريني، گرمايش زمين و امثال اين مسائل، نياز به بازنگري دروس وجود دارد. افزايش تعاملات بين المللي و استفاده از تجارب مراكز آموزشي معتبر موجب مي شود برنامه دروس در مراكز آموزش مهندسي به روز باشد.
وي اظهار كرد: محور اصلي همايش پنجم، بين المللي سازي آموزش مهندسي در ايران انتخاب شده است.
دبير همايش بين المللي آموزش مهندسي ايران تاكيد كرد: در هر همايش موضوعي به عنوان محور اصلي انتخاب مي شود؛ مثلا در همايش چهارم موضوع استفاده از آموزش هاي مجازي و الكترونيكي به عنوان محور اصلي همايش انتخاب شد.
اين همايش سه روزه 30 آبان، اول و دوم آذر در دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي به سفارش انجمن آموزش مهندسي ايران و فرهنگستان علوم برگزار مي شود.
تاریخ:
1396/09/01
تعداد بازدید:
78
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.