۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
سهم ناچيز دانشگاه‌هاي ايران از فناوري‌هاي آموزشي در دنيا
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي نسبت به سهم دانشگاه‌هاي ايران از فناوري‌هاي آموزشي و آموزش الكترونيكي در دنيا انتقاد كرد و گفت: امروزه دانشگاه‌هاي دنيا با ورود جدي به عرصه فناوري‌هاي الكترونيكي درآمدهاي خوبي را كسب مي‌كنند كه متأسفانه سهم دانشگاه‌هاي ايران عليرغم تجربه‌هاي قابل قبول در عرصه آموزش عالي در اين اقتصاد بسيار ناچيز است.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي نسبت به سهم دانشگاه‌هاي ايران از فناوري‌هاي آموزشي و آموزش الكترونيكي در دنيا انتقاد كرد و گفت: امروزه دانشگاه‌هاي دنيا با ورود جدي به عرصه فناوري‌هاي الكترونيكي درآمدهاي خوبي را كسب مي‌كنند كه متأسفانه سهم دانشگاه‌هاي ايران عليرغم تجربه‌هاي قابل قبول در عرصه آموزش عالي در اين اقتصاد بسيار ناچيز است.

به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايسنا، دكتر خاكي صديق در سيزدهمين دوره ملي و هفتمين دوره بين‌المللي كنفرانس يادگيري و ياد دهي الكترونيكي كه امروز در دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در حال برگزاري است، به اهميت توجه به آموزش‌هاي الكترونيكي در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي اشاره كرد و گفت: ما در عرصه آموزش عالي موفقيت‌هاي زيادي داشته‌ايم و در اين زمينه چندين دهه تجربه كسب كرده‌ايم، به طوري كه از حدود 25 سال قبل ورود به عرصه‌هاي آموزش الكترونيك در كشور آغاز شده است و تحولات چشمگيري را نيز در زمينه يادگيري و ياددهي اين نوع آموزش‌ها مي‌بينيم. در واقع از زماني كه ما ورود به اين نوع آموزش‌ها را آغاز كرديم، فاصله چنداني با ساير دانشگاه‌هاي دنيا نداشته‌ايم. اما امروزه اين تفاوت‌ها بسيار زياد است.

وي در ادامه تصريح كرد: وقتي كه ورود به عرصه آموزش الكترونيكي به طور جدي از دهه 80 شروع شد، ورود خوبي پيدا كرديم، اما در حال حاضر جاماندگي حداقل يك دهه در عرصه آموزش‌هاي مجازي با دنيا داريم و آموزش عالي در حوزه فناوري‌هاي الكترونيكي آموزشي، آن طور كه بايد پيشرفت خوبي نكرده است. اين در حالي است كه رشد جهاني آموزش الكترونيكي يا اقتصاد آموزش روز به روز در سياست‌گذاري‌هاي كلان كشورها بيشتر مي‌شود و سهمي از اين نوع آموزش‌ها به آموزش الكترونيكي اختصاص داده شده است.

رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي همچنين با تاكيد بر اينكه سياست‌گذاري جدي در عرصه آموزش عالي يك ضرورت است، گفت: اگر ما بخواهيم سهم ايران در آموزش عالي جهاني و همچنين ضريب نفوذ افزايش يابد، نيازمند توجه جدي به اين عرصه هستيم كه البته ورود به اين نوع آموزش‌ها نيازمند فراهم كردن زيرساخت‌هاي اين آموزش‌ها در دانشگاه‌هاست، به گونه‌اي كه در كشور ما در سال 2017 حدود 56 ميليون نفر از اينترنت استفاده كردند و ضريب نفوذ آن در ايران حدود 70 درصد بود كه اين آمار امروزه افزايش يافته است. البته در ارتباط با ساير كشورهاي خاورميانه بحرين بالاترين ضريب استفاده از اينترنت را به خود اختصاص داده است.

به گفته دكتر خاكي صديق در عرصه بين‌الملل بر اساس اطلاعات 2019 ضريب نفوذ استفاده از اينترنت بسيار بالا رفته است، به گونه‌اي كه بر اساس پيش‌بيني‌ها براي سال 2030 در حوزه استفاده از اينترنت، حدود 10 تريليون دلار آمريكا به ماركت آموزش در دنيا اختصاص داده خواهد شد كه اين وضعيت در حال حاضر حدود 5.9 تريليون دلار است كه سهم ايران از اين روند بسيار ناچيز است؛ اگرچه در اين زمينه آمار دقيقي وجود ندارد و سهم ما عليرغم تجربه خوب و بالا در عرصه آموزش عالي در حوزه فناوري‌هاي آموزشي بسيار ناچيز است.

رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي همچنين خاطر نشان كرد: در خصوص فناوري آموزشي ميزان هزينه‌كرد در دنيا حدود 152 ميليارد دلار در سال 2018 بود كه براي سال 2025 رقم 322 را پيش‌بيني مي‌شود كه اين رقم حدود 2.6 درصد كل هزينه‌هاي آموزش عالي در دنيا است و پيش‌بيني مي‌شود كه اين رقم به حدود 4.4 درصد افزايش يابد. البته وضعيت ايران در اين زمينه نيز نامشخص است، چرا كه ما سهم بسيار ناچيزي در عرصه فناوري‌هاي آموزشي در دنيا داريم.

دكتر خاكي صديق در بخشي ديگر از صبحت‌هاي خود به مقايسه هزينه‌كرد آموزش‌هاي الكترونيكي در دو كشور چين و آمريكا پرداخت و گفت: اين دو كشور در عرصه فناوري‌هاي آموزشي رقابت زيادي با يكديگر دارند، به طوري كه كشور چين با سرمايه‌گذاري بالا در اين زمينه از آمريكا پيشي گرفته است، اما در بين كشورهاي آسيايي بيشترين نرخ در عرصه آموزش الكترونيكي با 7.3 رشد سالانه در سال 2013 مواجه شده است و اين آمار از 7.1 ميليارد دلار سال 2013 به 11.1 ميليارد دلار امروزه افزايش يافته است.

رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي همچنين خاطر نشان كرد: در كشورهاي منطقه غرب آسيا به ترتيب كشورهاي عمان، لبنان، تركيه، كويت و قطر رتبه‌هاي اول تا پنجم رشد و گسترش بازار آموزش‌هاي الكترونيكي را دارند و در اين ميان كشور عمان با رشد 19.6 در سال 2016 بالاترين نرخ رشد را داشته است.

دكتر خاكي صديق به راهبردهاي همكاري‌هاي بين‌المللي در عرصه آموزش‌هاي الكترونيكي اشاره كرد و گفت: جذب دانشجو از بين ايرانيان مقيم خارج از كشور به صورت الكترونيكي، استفاده از اساتيد بين‌المللي براي دوره‌هاي ارائه شده، بهره‌گيري از اساتيد ايراني مقيم خارج، همكاري با دانشگاه‌هاي مجازي جهان اسلام، پذيرش متقاضي در دوره‌هاي مشترك از كشورهاي اسلامي، همكاري با دانشگاه‌هاي بين‌المللي در توليد محتوا و برگزاري دوره‌هاي آزاد و غيره از مهمترين راهكارهاي تقويت آموزش‌هاي مجازي است.

دكتر خاكي صديق در پايان خاطر نشان كرد: براي ورود در عرصه آموزش‌هاي الكترونيكي لازم است از آموزش سنتي به آموزش‌هاي مبتني بر فناوري‌هاي آموزشي در تمام مقاطع تحصيلي به‌ويژه آموزش عالي، برنامه‌ريزي براي ورود به عرصه‌هاي بين‌المللي آموزش الكترونيكي، بهره‌گيري از زيرساخت‌هاي آماده شبكه ارتباطات و فضاي مجازي در كشور، زمينه‌سازي ورود جدي شركت‌هاي تخصصي خصوصي به عرصه فناوري و غيره دست يابيم. 
تاریخ:
1397/12/07
تعداد بازدید:
321
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.