۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
دستيابي به مرجعيت علمي نيازمند توجه به آموزش‌هاي الكترونيكي/ ضرورت تغيير نحوه جذب اساتيد
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه دستيابي به مرجعيت علمي تا 40 سال آينده نيازمند تحولات اساتيد در عرصه آموزش‌هاي الكترونيكي در دانشگاه‌ها است، گفت: براي اين امر بايد تمامي رويكردها اعم از آيين‌نامه‌ها، شيوه پذيرش دانشجو، نحوه جذب اعضاي هيات علمي در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي تغيير كند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه دستيابي به مرجعيت علمي تا 40 سال آينده نيازمند تحولات اساتيد در عرصه آموزش‌هاي الكترونيكي در دانشگاه‌ها است، گفت: براي اين امر بايد تمامي رويكردها اعم از آيين‌نامه‌ها، شيوه پذيرش دانشجو، نحوه جذب اعضاي هيات علمي در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي تغيير كند.

به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايسنا، دكتر زاهدي در سيزدهمين دوره ملي و هفتمين دوره بين‌المللي كنفرانس يادگيري و ياددهي الكترونيكي كه چهارشنبه اول اسفند در دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي در حال برگزاري است، با اشاره به اينكه ايران در حوزه آموزش عالي دستاوردهاي زيادي به دست آورده است، در اين باره توضيح داد: ما در افق 40 ساله خود بايد به جايگاه مرجعيت علمي دست يابيم كه دستيابي به اين جايگاه به هيچ عنوان دور از انتظار نيست، همچنان كه در حال حاضر در بسياري از رشته‌هاي علمي رتبه‌هاي زير 10 را كسب كرديم. به گونه‌اي كه ايران در حوزه سلول‌هاي بنيادي رتبه دوم و در رشته‌هايي نظير هوا فضا، نانو، سوخت هسته‌اي رتبه‌هاي زير 10 را در دنيا از آن خود كرده است. همچنان كه اين موفقيت در حوزه‌هاي بهداشت نظير داروسازي، بيوشيمي و در حوزه‌هاي وزارت علوم نظير زيست فناوري نيز به دست آمده است.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود، خاطر نشان كرد: براي دستيابي به مرجعيت علمي در افق 40 سال آينده لازم است كه از وضعيت فعلي آموزش عالي و علمي كشور خارج شويم و دانشگاه‌هاي ما بايد به دانشگاه‌هاي كارآفرين تبديل شوند تا در نهايت بتوانيم از اقتصاد سنتي مبتني بر نفت به اقتصاد مبتني بر دانش دسترسي پيدا كنيم. در اين صورت است كه مي‌توانيم مرجعيت علمي را كسب كنيم.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي همچنين در ادامه خاطر نشان كرد: افق فعلي در دستيابي به مرجعيت علمي يك افق 12 ساله است و براي رسيدن به اين جايگاه دانشگاه‌هاي ما بايد آموزش به سبك فعلي را كنار بگذارند و از امكانات و پتانسيل‌هاي آموزش الكترونيكي استفاده كنند. ضمن اينكه رويكردها بايد در انواع آئين‌نامه‌هاي علمي آموزشي شيوه پذيرش دانشجو، آئين‌نامه‌هاي دانشجويي، نحوه جذب اساتيد و دانشگاه‌ها كه اغلب مقاله محور هستند، تغيير يابند، در غير اين صورت به دانشگاه كارآفرين مورد نظر دست نخواهيم يافت.

دكتر زاهدي با تاكيد بر اينكه آموزش‌هاي الكترونيكي بيشتر فناوري نرم است، گفت‌: دانشگاه‌ها بايد در اين عرصه با جامعه همراه شوند و براي همراهي دانشگاه و جامعه لازم است كه فناوري‌هاي نرم در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگيرند و در اين حالت است كه نهادهاي خصوصي و عمومي نيز به صورت جدي در اين عرصه حضور پيدا مي‌كنند و تغييرات قابل توجهي در عرصه‌هاي فرهنگي حكمراني، تصميم‌گيري، تصميم‌سازي و توسعه اتفاق خواهد افتاد و به اين ترتيب است كه ما مي‌توانيم به مرجعيت علمي دست يابيم. 
تاریخ:
1397/12/07
تعداد بازدید:
448
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.