۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
سامانه‌اي با قابليت حفظ خودرو از انحراف و تشخيص علائم رانندگي
محققان دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به منظور افزايش ايمني جاده و كاهش خطاهاي انساني در زمان رانندگي، سامانه‌اي را عرضه كردند كه ضمن حفظ خودرو از انحراف در مسير، رانندگان را در زمينه علائم رانندگي در نقاط كور كمك مي‌كند.

محققان دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به منظور افزايش ايمني جاده و كاهش خطاهاي انساني در زمان رانندگي، سامانه‌اي را عرضه كردند كه ضمن حفظ خودرو از انحراف در مسير، رانندگان را در زمينه علائم رانندگي در نقاط كور كمك مي‌كند.

به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايسنا، سيستم‌هاي كمك راننده پيشرفته (Advanced Driver Assistance System) توسط كامپيوترهاي كوچكي در داخل خودروها نصب مي‌شوند، كه با تحليل پارامترهاي موثر خودرو و جاده، براي راهنمايي به موقع رانندگان با اعلام سيستم‌هاي هشدار و يا فعال سازي سيستم‌هاي خودكار  (بدون دخالت راننده) جهت جلوگيري از تصادف، عمل مي‌كنند.

اين سيستم‌ها شامل سيستم‌هاي جلوگيري از برخورد، هشدار انحراف از مسير، نگهدارنده بين خطوط، خواب‌آلودگي راننده، علائم رانندگي، آشكارسازي نقاط كور، كروز تطبيقي و تنظيم هوشمند سرعت مي‌شود.

به منظور اجراي هر يك از اين الگوريتم‌ها، سنسورهاي مختلفي از جمله رادار، ليدار، اولتراسوند و دوربين مورد نياز است كه هر كدام با توجه به انواع و كاربري‌هاي مختلفي كه دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

سيستم هشدار جلوگيري از برخورد يكي از بخش‌هاي اين سامانه است. هرساله در اكثر كشورهاي جهان سهم زيادي از ميزان تصادفات بر اثر برخورد از پشت اتفاق مي‌افتد. تحقيقات نشان مي‌دهد اگر راننده در حدود چند دهم ثانيه زودتر متوجه برخورد شود، مي‌تواند تا حد زيادي از آثار زيانبار تصادف در امان بماند. در صورتي كه نسبت فاصله نسبي به سرعت نسبي با خودرو يا مانع روبرو از حد آستانه‌اي كمتر شود، به راننده هشدار صوتي و تصويري داده مي‌شود تا اقدامات لازم را براي جلوگيري از برخورد انجام دهد.

اين اقدام مي‌تواند شامل سبقت‌گيري و يا ترمزگيري باشد.

در اين سيستم معمولا از سنسور رادار استفاده شده و طبق يكسري الگوريتم و معيارهاي خاصي تعيين مي‌شود كه چه زماني به راننده هشدار داده شود و در صورت عدم توجه به موقع، سيستم ترمز اضطراري فعال مي‌شود.

يكي ديگر از وظايف اوليه راننده، نگهداشتن خودرو در بين خطوط است. اين وظيفه در سفرهاي طولاني و بين شهري به يك كار خسته كننده تبديل مي‌شود كه خستگي و يا عدم توجه راننده ممكن است باعث انحراف غير ارادي از خطوط شود. به گونه‌اي كه سالانه تعداد زيادي از تصادفات رانندگان مربوط به تغيير مسير و انحراف از آن است كه دليل اصلي آن عدم توجه راننده است.

سيستم هشدار انحراف از مسير اين سامانه، يك سيستم هشدار است كه هنگامي كه راننده به صورت غير عمد از مسير خارج مي‌شود، راننده را آگاه مي‌كند.

سيستم هشدار انحراف از خطوط در وهله اول بايد بتواند خطوط جاده را تشخيص دهد و در گام بعدي بايد موقعيت خودرو را نسبت به خطوط جاده  بسنجد. در صورت نزديك شدن خودرو به خط، سيستم هشدار عمل مي‌كند.

سيستم تشخيص علائم ترافيكي اين سامانه به راننده براي شناسايي و تشخيص علائم رانندگي در محيط اطراف و در مسير رانندگي كمك مي‌كند.

اين سامانه از يك دوربين كه در جلوي خودرو نصب مي‌شود، تشكيل شده است كه جاده را براي پيدا كردن علائم، رديابي مي‌كند. اين دوربين با يك نرم‌افزار تشخيص علائم در ارتباط است و كار شناسايي را انجام مي‌دهد.

تاریخ:
1397/04/09
تعداد بازدید:
1042
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.