|
نام شي | ضبط صوت ريلي |
شماره مدل | TK-27 |
تاريخ ساخت | 1954 |
محل ساخت | آلمان grundig |
اقليم فرهنگي | - |
ابعاد | 17*35*28 سانتيمتر |
شناسه اثر | 01_08 |
دستهبندي | ضبط صوت |
اهداكننده | |
ضبط صوت ريلي (Reel_to_Reel Tape Audio Recording)
ضبط صوتهاي ريلي نوعي از ضبط صوتهاي مغناطيسياند كه در آن نوار ذخيرهساز صوت بر روي يك حلقه[1] قرار داده ميشود. بعدها اين نوار در قالبي بسته تعبيه شد و كاست مغناطيسي نام گذارده شد. ضبط ريلي را ميتوان فناوري بعد از گرامافون و صفحههاي ذخيره ساز دانست، كه امكان ذخيره اطلاعات بيشتر را فراهم كرده بود مضافا امكان ركورد چندين تراك و نيز چندين بار ذخيرهسازي را ايجاد كرده بود.[i]
سيگنال هاي الكتريكي ضعيف كه توسط ميكروفون توليد ميشوند به تقويت كننده ارسال شده و در آن جا تقويت ميگردند. جريان خروجي تقويت كننده به هِد ضبط فرستاده ميشود.
شيوه كار نوارهاي ريلي بدين نحو است كه حلقه تغذيه[2] بر روي يك محور دوار قرار داده ميشد و انتهاي نوار به صورت دستي از يك سو كشيده ميشد و پس از عبور از هدهاي پخش و ذخيره و چندين چرخك تا محور دوم امتداد ميافت و چندين بار به دور محور دوم تابانده ميشد تا با نيروي اصطكاك نگه داشته شود[ii]. ضبط صدا بر روي نوارهاي مغناطيسي بر اساس پديده القاءمغناطيسي صورت ميگيرد اين موضوع در اشكال زير به نمايش گذاشته شده است.
سيگنال هاي الكتريكي ضعيف كه توسط ميكروفون توليد ميشوند به تقويت كننده ارسال شده و در آن جا تقويت ميگردند. جريان خروجي تقويت كننده به هِد ضبط فرستاده ميشود. هِد ضبط صوت از يك سيم پيچ با هسته آهني تشكيل شده است. هسته آهني تقريباً شبيه نعل (با يك شكاف كوچك بين دو انتهاي آن) ميباشد. هسته آهني به مقدار قابل توجّه شدّت ميدان مغناطيسي حاصل از سيم پيچ را افزايش ميدهد.
شكل 1: شماتيك بخش مكانيكي ضبط
شكل 2: شيوه عملكرد نوارهاي مغناطيس[3]
شكل 3: تصوير فوق خطوط ميدان مغناطيسي بر روي نوار ضبط صوت كوبالتي را نشان ميدهد. فلش ها نشان گر جهت آهنرباهاي ريز ذخيره شده بر روي نوار است.[iii]
نوارهاي ريلي در پهناهاي مختلفي مانند 0.25، 0.5، 1 و 2 اينچ توليد ميشدند و با سرعتهاي 10.1 و 19.1 در از روي هد عبور ميكردند. اين ويژگيها بعدها در كاستهاي مغناطيسي به نحو قابل توجهي بهبود يافت و اين نوارها با عرض 0.25 اينچ و با سرعت cm/s 4.8 قادر به ذخيره و پخش اطلاعات بودند. ضبطهاي ريلي عليرغم دشواري در حمل و هزينه بالاي نوارها به دليل دارا بودن كيفيت پخش و ضبط مطلوب تا مدت زمان مديدي-انتهاي دهه 80- مورد استفاده مهندسين صوت[3] قرار ميگرفت.[iv]
نوارهاي ريلي به عنوان ذخيرهسازهاي داده در اولين رايانههاي مركزي و نيز در ماشينهاي ضبط ويدئو بهكار گرفته شد و حتي امروزه نيز در به عنوان ذخيرهسازهاي آنالوگ در پخش و ضبط آنالوگ به دليل كيفيت بالا نسبت به ضبط ديجيتال كاربرد دارد.
ضبط صوتي كه در موزه نصير نگهداري ميشود تاريخ ساخت آن به حدود 60سال پيش باز ميگردد.
[2]. Feed Tape or Supply Tape
[i]. https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_recording
[ii]. http://artsites.ucsc.edu/EMS/music/equipment/analog_recorders/analog_recorders.html
[iii]. https://article.tebyan.net/195131/
[iv]. https://en.wikipedia.org/wiki/Reel-to-reel_audio_tape_recording